گوناگون

ورود دیوان محاسبات به موضوع بنزین پتروشیمی

عضو کمیسیون انرژی از ورود دیوان محاسبات به ضروت ویژه برای بررسی پرونده بنزین پتروشیمی خبر داد و گفت: اگر ادعاهای مدیران نفتی و محیط زیست درست است چرا اجازه نمی‌دهند مسئولان پتروشیمی به کمیسیون انرژی بیایند و توضیح دهند و چرا با کارشناسان وزارت نفت که اطلاعات متفاوتی ارائه کرده‌اند برخورد کردند؟

مهدی موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت:‌ در جلسه دیروز کمیسیون انرژی، سازمان محیط زیست درباره بنزین پتروشیمی و سازمان استاندارد در مورد تست بنزین‌های وارداتی یا پتروشیمی اسنادی ارائه نکردند و می‌گفتند، ما آلودگی هوا را تست کرده‌ایم و از بعضی جایگاه‌های تهران نمونه گرفتیم که البته اسناد مربوط به این تست‌های مورد‌ ادعا را هم به کمیسیون ارائه نکردند.

وی با بیان اینکه مسئولان نفت گفتند، حدود 3 میلیون لیتر از بنزین پتروشیمی بنزن بالایی داشته گفت: از آنها پرسیدیم وقتی 70 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع می‌شده و شما می‌گویید تنها 3 میلیون لیتر از آن بنزن بالایی داشته است، آیا باید آلودگی هوای همه کلانشهر‌ها را به واسطه همین 3 میلیون لیتر بدانیم؟

عضو کمیسیون انرژی افزود: یعنی 3 میلیون لیتر بنزین که بنزن بالاتری از میزان متوسط داشته آلودگی هوا در تهران، اصفهان، مشهد، اراک، اهواز و دیگر شهرهای بزرگ را ایجاد کرده است؟ آن هم در شرایطی که فقط در تهران روزانه 10 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در اسناد بنزین وارداتی که در اختیار کمیسیون قرار گرفته است، مولفه‌هایی مانند بنزن و آروماتیک را تست نکرده‌اند و حتی فشار بخار آن نیز بالای 60 واحد و 10 واحد بالاتر از استاندارد واردات بوده است.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: اسناد ارائه شده به کمیسیون انرژی نشان می‌دهد، ریفرمیت پتروشیمی‌ها مبتنی بر ریفرمیت پالایشگاه‌هاست و در مواردی بنزن ریفرمیت پالایشگاه‌ها از پتروشیمی‌ها بالاتر است.

وی تاکید کرد: ما به مسئولان سازمان‌های ذیربط گفتیم، کار کارشناسی دقیق انجام دهید و به جای ادعاهای بی سند مستندات دقیق‌ به کمیسیون انرژی ارائه دهید.

عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: قرار شد دیوان محاسبات به صورت ویژه‌ای مسئله را پیگیری کند.

وی در ادامه اظهار داشت: بحث گران بودن واردات بنزین هم با توجه به نحوه محاسبه نرخ ارز مطرح شد و مشخص شد، بعضی اطلاعاتی که قبلا از سوی نفت درباره قیمت ارائه شده بود، خلاف واقع است

موسوی‌نژاد تاکید کرد: ما اصراری نداریم که دریافت بنزین از پتروشیمی‌ها را متوقف نکنند، اما حتما باید برای این کار دلایل منطقی و کارشناسی و مستند ارائه دهند.

*اگر بنزین پتروشیمی آلاینده است، چرا برای خرید آن درخواست بودجه کرده‌اند؟

وی تصریح کرد: در لایحه بودجه 93 که توسط دولت جدید تدوین شد، خود وزارت نفت مبالغی را برای خرید اکتان افزا از پتروشیمی‌ها درخواست کرده بود و اگر این اکتان‌افزا آلایندگی دارد، چطور برای خرید آن درخواست بودجه کردند و در همان لایحه بودجه به فکر آلایندگی و جایگزینی واردات نبودند.

عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: اگر ادعاهای وزارت نفت و محیط زیست درست است، چرا اجازه نمی‌دهند مسئولان پتروشیمی به کمیسیون انرژی بیایند و توضیح دهند و چرا با کارشناسان وزارت نفت که اطلاعات متفاوتی ارائه کرده‌اند برخورد کردند؟

وی تاکید کرد: اگر برای ادعایشان دلیل منطقی دارند، چرا اجازه نمی‌دهند کارشناسان پتروشیمی و وزارت نفت با رسانه‌ها مصاحبه کنند؟

*معاون محیط‌زیست گفته‌های کارشناسان این سازمان را رد کرد

وی در ادامه اظهار داشت: معاون سازمان محیط زیست بعد از چند هفته تازه دیروز در کمیسیون انرژی گفته است، هرچه قبلا از سوی محیط زیست به کمیسیون اعلام شده اشتباه بوده است؛ از آنها پرسیدیم کارشناسان شما گفته‌اند ما بنزین پتروشیمی را تست نکرده‌ایم که وی گفت: حرف کارشناسان ما اشتباه بوده است و پاسخ ما این بود که اگر واقعا تستی انجام داده‌اید چرا نتایج تست‌های خودتان را به کمیسیون ارائه نمی‌دهید و دلیل این همه تناقض‌گویی چیست.

وی تاکید کرد: کارشناسان وزارت نفت و پالایش و پخش چرا اجازه نمی‌یابند، به طور مستقل در این باره صحبت کنند و با آنها برخورد انضباطی می‌شود.

وی تصریح کرد: در جلسه دیروز کمیسیون دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور هم نظری نزدیک به نظر ما داشتند و قرار شد، مجددا برای بررسی این مسئله ورود کنند.

موسوی‌نژاد اظهار داشت: مسئله این است که اگر قرار است بنزین وارد شود، لااقل یورو 4 باشد، در حالی که در بسیاری موارد بنزین وارداتی زیر یورو 2 بوده است.

وی ادامه داد: اگر نگران آلودگی هوا هستند چرا بنزن و آروماتیک بنزین وارداتی را تست نمی‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی افزود: از آنها می‌پرسیم بنزین را از کجا وارد می‌کنید که تنها یک مورد را به ما گفتند که از امارات وارد کردند و در بقیه موارد حتی کشتی‌های حامل بنزین و امثال آن را هم برای ما معلوم نمی‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا