گوناگون

ورود 100 میلیون متر مکعب فاضلاب کرمان به سفره‌های زیرزمینی

سالانه 100 میلیون مترمکعب فاضلاب کرمان به سفره‌های آب زیرزمینی تحمیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، دکتر«عباس‌نژاد» عصر دیروز(چهارشنبه پنجم شهریورماه) در جلسه‌ی دکتر «معصمومه ابتکار» با دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد نهادهای زیست محیطی و واحدهای HSE اظهار کرد: متأسفانه در استان کرمان پوشش گیاهی بعلت چرای بی‌رویه‌ی دام‌ها تخریب می‌شود.

وی افزود: به علاوه بعلت فرسایش خاک و تخریب پوشش گیاهی در بسیاری از نقاط استان بیابان‌زایی ایجاد شده که منبع اصلی گرد و غبار محسوب می‌شود.

دانشیار بخش زمین‌شناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان یادآور شد: باتوجه به اینکه درصد زیادی از جمعیت استان کرمان به کشاورزی مشغول بوده و از سیستم آبیاری غرق‌آبی استفاده می‌کنند از این‌رو فشار روزافزون به سفره‌های آب زیرزمینی وارد شده و چون تهدید در زیرزمین اتفاق می‌افتد ما عظمت آن را درک نمی‌کنیم.

عباس‌نژاد تصریح کرد: آلودگی منابع آبی، تهدید اکوسیستم‌ها، کاهش تنوع گیاهی و جانوری، عدم سیستم دفع فاضلاب، تغییر آب و هوا که به کاهش بارندگی منجر می‌شود همگی از آسیب‌ها و معضلات استان کرمان بشمار می‌روند.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود با افزایش اعتبارات پژوهشی و تعیین پروژه‌های تحقیقاتی از سوی استان، راه‌اندازی موزه‌ی تاریخ طبیعی، آموزش در محیط زیست، تفکیک زباله‌ها، تصفیه‌ی فاضلاب‌ها و از میان بردن فقر فرهنگی به منابع زیست محیطی استان بیشتر کمک کنیم.

استاد دانشگاه باهنر تصریح کرد: سالانه 100 میلیون مترمکعب فاضلاب کرمان به سفره‌های زیرزمینی تحمیل می‌شود.

شناسایی و احیاء گونه‌های بومی در سرچشمه

به گزارش ایسنا، مهندس «محمد امین‌زاده گوهری» مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه نیز اظهار کرد: معدن‌کاری همواره محیط زیست را دستخوش حوادثی می‌کند اما در مجتمع مس سرچشمه تلاش ما بر این است تا طبق مقررات، الزامات و قوانین مجوزهای ارزیابی را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: هرچند که احداث این مجتمع در سالیان دراز موجب از میان رفتن پوشش گیاهی شده است اما با احداث گلخانه تحقیقاتی نسبت به شناسایی و احیاء گونه‌های بومی منطقه اقدام کرده‌ایم.

امین‌زاده یادآور شد: تاکنون 350 هکتار فضای سبز ایجاد کرده‌ایم ضمن اینکه بعلت نابسامان بودن وضعیت آب استان، آن را برگشت داده و اجازه نمی‌دهیم در پشت سد تبخیر شود.

مدیر HSE مجتمع مس سرچشمه خاطرنشان کرد: هم‌چنین ضایعات را مدیریت کرده و طرح جامع مدیریت پسماند و پایش آنلاین را نیز انجام داده‌ایم و آماده‌ایم تا محیطی پاک را برای آیندگان مهیا کنیم.

براساس این گزارش، در این نشست دیگر اعضای سازمان‌های مردم نهاد به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود در حوزه‌ی محیط‌زیست پرداختند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا