گوناگون

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان؛ خواهان جلوگیری قاچاق اطفال به خارج از کشور شد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ مقام های وزارت کار و امور اجتماعی کشور می گویند که قاچاقبران انسان، اطفال و خانواده ها را به گونه غیر قانونی به خارج از کشور قاچاق کرده و از آنها در موارد مختلف سو استفاده می کنند.
مقام های وزارت کار و امور اجتماعی کشور می گویند که قاچاقبران انسان، اطفال و خانواده ها را به گونه غیر قانونی به خارج از کشور قاچاق کرده و از آنها در موارد مختلف سو استفاده می کنند.
واصل نور مهمند، معین وزارت کار و امور اجتماعی کشور امروز (سه شنبه) در نشست خبری در کابل گفت که قاچاق اطفال خلاف قانون نافذه کشور و کنوانسیون حقوق کودکان ملل متحد است.

وی گفت: باید در زمینه جلوگیری از قاچاق کودکان توجه جدی شود.
معین امور کار وزارت کار و امور اجتماعی٬ ۱۳ کودک و نوجوان که از عربستان سعودی رد مرز شده بودند را به بستگانشان تحویل داد.
آقای مهمند گفت: این کودکان و نوجوانان بین سنین ۶ تا ۱۵ سال هستند که بنا بر نداشتن اسناد اقامت از کشور عربستان سعودی رد مرز شده و به پولیس مرزی افغانستان تسلیم داده شدند.
به گفته مهمند، این کودکان توسط پولیس مرزی به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم داده شدند و آنها مدت یک ماه را در مرکز حمایوی اطفال سپری کرده اند.
گفته می شود این کودکان با خانواده های شان به منظور حج عمره به عربستان سعودی رفته بوند و در آنجا به گونه غیر قانونی و بدون داشتن اسناد اقامت، زندگی می کردند.
این کودکان در شهر های مختلف عربستان مصروف کار های مختلف از جمله پلاستیک فروشی و کارهای شاقه بودند که از سوی پولیس عربستان دستگیر و به پولیس مرزی افغانستان تسلیم داده شدند.

۱۲ تن از این کودکان و نوجوانان باشندگان ولایت بغلان و یک تن دیگر باشنده ولایت جوزجان هستند.
 
معین امور کار وزارت کار و امور اجتماعی همچنان در نشست خبری دیروز 13 کودک و نوجوان که از عربستان سعودی رد مرز شده بود را به بستگانشان تحویل داد.

مقام های وزارت وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کردند که در سال گذشته خورشیدی ۲۵۹ قضیه قاچاق اطفال به خارج از کشور در این وزارت ثبت شده است.
معین امور اجتماعی این وزارت گفت که تنها ۲۷ کودک افغان در سال ۱۳۹۱ از عربستان رد مرز شدند.

علی افتخاری، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی نیز گفت: از بیشتری اطفال قاچاق شده بهره برداری اقتصادی و امنیتی شده و بخش دیگر آنها برای انجام حملات انتحاری تربیت می شوند.
افتخاری هم چنان می گوید اقارب اطفالی که امروز آنان را تحویل گرفتند در صورت قاچاق دوباره این کودکان به خارج، آنها مسئول هستند.
در همین حال این کودکان می گویند که خانواده های آنان در عربستان به سر می برند و آنها به زودی به این کشور باز خواهند گشت.
نصیر احمد، پسر ۱۳ ساله ای که از عربستان سعودی رد مرز شده گفت: “من با خانواده ام برای حج عمره به عربستان رفته بودیم و در آنجا دستمال فروشی می کردم که پولیس عربستان مرا گرفت، پولیس ما را زیاد لت و کوب می کرد.”
/انتهای پیام

خبرگزاری بخدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا