گوناگون

وزیر نیرو: سد پیغام چای کلیبر تا پایان سال 94 بهره برداری می شود

81200264 5759210

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، حمید چیت چیان در بازدید از این سد، با بیان اینکه سدها موجب آبادانی و سرسبزی مناطق شده و زمین های کشاورزی را برای فعالیت مستعد و آبیاری می کنند، افزود: با بهره برداری از سد پیغام چای، آب آشامیدنی کلیبر تامین و اقتصاد منطقه رونق می یابد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تاخیر در بهره برداری از این سد با سرعت بخشی به ادامه کار جبران شود، با ارایه دو راهکار پیشنهادی از مجریان طرح خواست در سرعت گرفتن مراحل اجرایی این سد بکوشند.

چیت چیان تامین اعتبار از محل طرح های اولویت دار و استفاده از سازوکار تبصره 11 را از راهکارهای مناسب برای سرعت بخشیدن به ادامه روند اجرایی این پروژه دانست و افزود: استفاده از مشارکت بخش خصوصی راهکار مناسبی برای تکمیل سریع تر این طرح است.

سد پیغام چای در 178 کیلومتری شهر تبریز و 15 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلیبر با هدف تنظیم آب سطحی رودخانه پیغام چای برای تامین نیاز آب آشامیدنی شهر کلیبر و همچنین تامین مطمئن آب کشاورزی زمین های زراعی منطقه و تامین مصارف صنعت در حال احداث است.

با بهره برداری از سد مخزنی پیغام چای، امکان برطرف کردن کمبودهای کنونی آب شهر کلیبر و روستاهای مسیر و باغ های حاشیه رودخانه که در ماه های خشک سال با مشکل روبه رو هستند فراهم می شود و افزون بر توسعه زمین های آبی با وسعت حدود 400 هکتار، آب موردنیاز زمین های کشاورزی موجود با وسعت 928 هکتار با تامین بالاتر و مطمئن میسر خواهد شد.

حجم نرمال مخزن این سد بیش از 15 میلیون مترمکعب بوده و دارای 13کیلومتر شبکه آبیاری و هشت کیلومتر شبکه آب آشامیدنی است.

برای تصفیه خانه این سد که 140 لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد، تاکنون 148 میلیارد و 350 میلیون ریال هزینه شده است.

7232/587

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا