Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

پاسخ دانشمندان به کدهای مورس بر روی مریخ + عکس

پاسخ دانشمندان به کدهای مورس بر روی مریخ اگر چه می تواند در اقناع محققین نقش موثری داشته باشد اما در واقع این شباهت عجیب – کد های مورس مانند – در مریخ باز هم می تواند علائمی فرا زمینی برای ارتباط با زمینی ها قلمداد شود، حتی اگر طبیعی باشند. که در این میان ناسا به تازگی تصاویر عجیب و غریبی از سطح مریخ منتشر کرده است که در آن گویا مریخی‌ها سعی دارند با کدهای مورس با ما زمینی‌ها ارتباط برقرار کنند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

در این تصاویر – کدهای مورس بر روی مریخ – یک سری نقطه و خط‌هایی دیده می‌شود که روی سطح ماسه‌ای این سیاره سرخ وجود دارند و دانشمندان معتقدند که شن‌های روانی که مقدار بسیار کمی در سطح مریخ وجود دارد، در اثر جریان وزش باد باعث شکل‌گیری این الگوهای عجیب و به شکل کد مورس شده است.

تصاویر کدهای مورس از منطقه ریگ‌های روان هگل (Hagal Dune) مریخ گرفته شده است که در جنوب کلاهک قطبی شمال مریخ قرار دارد. ماهواره Mars Reconnaissance با کمک فناوری Hi-RISE و یک دوربین نور مرئی و نزدیک به فروسرخ این تصویر را گرفته است.

کد مورس روشی برای انتقال پیام و اطلاعات است که در آن از یک رشته نشانه‌های بلند و کوتاه استاندارد به نام خط و نقطه استفاده می‌شود. کد مورس در میانه دهه ۱۲۱۰ هجری خورشیدی توسط سموئل مورس ابداع شد و چندی بعد در ارتباطات تلگراف مورد استفاده فرار گرفت. در آغاز دهه ۱۲۸۰ هجری خورشیدی از آن بطور گسترده برای مخابرات رادیویی استفاده شد. امروزه با گسترش روش‌های ارتباطاتی پیشرفته‌تر دیگر از کد مورس استفاده‌ای نمی‌شود مگر در برخی مواقع ضروری یا موارد تخصصی همچون ایستگاه‌های ناوبری یا پیام‌های رادیویی آماتور.

پیش از این نیز تصاویر مشابهی متشکل از نقطه و خط توسط این ماهواره گرفته شده بود. اما در این تصویر به دلیل وضعیت توپوگرافی غیرعادی الگوی شکل کد مانند این تپه‌های شنی بسیار واضح‌تر است.

کدهای مورس بر روی مریخ یا همان تپه‌های شنی و شن‌های روان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مطالعاتی ناسا در مریخ به شمار می‌رود زیرا مناطق عقیم و خالی از هر گونه رطوبت در مریخ بهترین آزمایشگاه‌های طبیعی برای درک و فهم نحوه عمل باد روی سطح سیاره مریخ است.

با هم در میهن پست تصاویری از کدهای مورس بر روی مریخ را تماشا می کنیم.

منبع   ناسا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا