گوناگون

پایگاه اقتصاد مقاومتی در روستاهای کشور شکل می‌گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابوالفضل رضوی ظهر یکشنبه در همایش سراسری شوراهای اسلامی و دهیاران استان مرکزی در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری مرکزی افزود: روستاها مجموعه ای از افراد تحصیل کرده در بخش های مختلف و افراد متخصص هستند و نباید با آوردن نام روستا فقط به فکر زراعت و دامداری افتاد.

وی با اشاره به اینکه مشارکت مردم در تمامی عرصه ها موفقیت آفرین بوده است، ابراز کرد: با افزایش جلب مشارکت مردم می توان برنامه توسعه روستاها را نیز محقق کرد. ما کشور توسعه یافته نخواهیم داشت مگر اینکه روستاهای آن توسعه یافته باشند.

این مقام کشوری توسعه کشور را در گرو توسعه روستاها دانست و بیان کرد: برقراری ارتباط مستقیم مسئولان روستاها با مردم و دادن اعتماد به روستائیان از راهکارهای جلب مشارکت این عزیزان در اجرای برنامه های توسعه روستاها بشمار می رود.

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر اینکه برای کاهش مشکلات روستاییان باید مشکلات و کاستی های آنان مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: باید برای توسعه اقتصادی روستاها فرهنگ سازی در روستاها صورت گیرد و در اداره امور از خود روستاییان کمک گرفته شود.

رضوی ادامه داد: باید با استفاده از سرمایه گذاری های روستاییان مشکل اشتغال در روستاها نیز رفع شود.

مسئولان به جای خوب عرضه کردن خود، خوب عمل کنند

معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ایجاد فرهنگ شنیدن توسط مسئولان، ایجاد فرهنگ سئوال پرسیدن مردم و جواب دادن مسئولان و ایجاد فرهنگ شجاعت را از جمله راهکارهای توسعه روستاها دانست و گفت: مسئولان به جای خوب عرضه کردن خود، خوب عمل کنند.

وی اضافه کرد: باید مسئولان به حرف های مردم گوش کنند و با خوب عمل کردن به جای خود عرضه کردن به رفع مشکلات مردم بپردازند.

وی شناسایی سرمایه های انسانی، فیزیکی و مالی در روستاها را از دیگر راهکارهای توسعه روستاها عنوان کرد و از مسئولان استانی خواست تا با تشکیل کمیته ای از مسئولان دستگاه های اجرایی و با برگزاری جلسات، مطالبات مردم روستاهای استان مرکزی پیگیری شود تا مردم به سمت بی نیازی سوق داده شوند.

رفع بیسوادی در افراد زیر 40 سال تا 5 سال آینده ضروری است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی هم دراین همایش با تاکید بر اینکه آموزش مهمترین محور توسعه هر جامعه است، ابراز کرد: باید ظرف 5 سال آینده بی سوادی در جامعه زیر 40 سال کشور رفع شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه روستاییان باید محور توجه قرار گیرند، افزود: جدی گرفتن مساله ی آموزش در کنار مهارت آموزی و ایجاد اشتغال یکی از محورهای توسعه جامعه و به ویژه جامعه روستاییان تلقی می شود.

IMG14285466

امام جمعه اراک با بیان اینکه آموزش باید به همراه ارائه آموزش های فنی صورت پذیرد، اظهار داشت: باید چندین روستا با اجرای این مهم به عنوان روستاهای الگو و پایلوت آموزش در کشور مطرح شوند و مسئولان روستایی سایر روستاها با الگو گیری از آنها به رفع مشکل بی سوادی و اشتغال در جامعه بپردازند.

وی اساس آموزش را مدیریت منابع انسانی دانست و عنوان کرد: با مدیرتی منابع انسانی و توسعه این منابع  می توان به توسعه کشور نیز دست پیدا کرد.

آیت الله دری نجف آبادی با تاکید بر آموزش تربیتی، اخلاقی و اعتقادی در کنار آموزش نظری و فنی بیان کرد: باید با تربیت اخلاقی و حمایت از اعتقادات دینی از سرمایه های اجتماعی کشور به عنوان بزرگترین سرمایه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت و صیانت کرد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک تصریح کرد: باید برای توسعه کشور و جامعه روستایی جلوی سوء مدیریت ها گرفته شود و بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و با همت همگانی مردم بتوانیم کشورمان را به یکی ار کشورهای موفق در تمامی زمینه ها در منطقه و دنیا معرفی نماییم.

وی بهره برداری خوب از امکانات روستاها و استفاده از پتانسیل های موجود در روستاها را راهکاری مطمئن برای رسیدن به خودکفایی دانست و گفت: ارتقای سطح تولید در روستاها و افزایش صادرات از روستاها به خارج از کشور از دیگر راهکارهای تحقق توسعه روستاها بشمار می رود.

تدوین شناسنامه ی توسعه ی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روستاها

استاندار مرکزی هم در این جلسه با تاکید بر تدوین کاربردی شناسنامه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی روستاها برای توسعه همه جانبه روستاهای استان مرکزی ابراز کرد: باید توسعه روستاهای استان مرکزی با برنامه ریزی دقیقی صورت پذیرد.

محمد حسین مقیمی افزود: بررسی امکانات روستاها، بررسی انتظارات مردم از مسئولان و بررسی امکانات موجود مردم برای توسعه روستاها می تواند به تدوین این شناسنامه کمک شایانی کند.

وی توسعه فرهنگی و اقتصادی، همچنین توسعه اجتماعی روستاها را عاملی برای توسعه کشور دانست و اظهارداشت: شناسنامه توسعه روستایی به عنوان نقشه راه باید بصورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد و مباحث آن اجرایی شود و بر اساس آن برنامه ریزی صورت پذیرد.

مقیمی با تاکید بر انجام فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی در روستاها همانند فعالیتهای عمرانی، بیان کرد: با در دست داشتن اطلاعات کامل از امکانات موجود در روستاها و همچنین سند اشتغال در روستاها و شهرها می توانیم برای رسیدن به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی کنیم.

تهیه شناسنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا ها

وی بر تهیه شناسنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستا ها تاکید کرد و افزود: فرمانداران، بخشداران و دهیاران با مشخص کردن امکانات در روستاها و همچنین توقع از دولت برای استفاده از این امکانات و اینکه خودشان و مردم چه اقداماتی را در این راستا می توانند انجام دهند باید به برنامه ریزی  بهتر برای رسیدن به رشد اقتصادی در روستاها کمک کند.

گفتنی است در این همایش دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستاها و بخشداران به بیان مشکلات روستاها پرداختند.

کمبود مکان های آموزشی برای مقاطع ابتدایی، عدم حمایت دولت از دهیاران، عدم توجه به مکان های دیدنی در روستاها، کم آبی، نیمه کاره ماندن برخی از پروژه های عمرانی و بیکاری از جمله مشکلات مطرح شده روستاهای استان مرکزی در این همایش بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا