گوناگون

پرسه‎زنی سگ‎های ولگرد، سوهان روح مردم

وجود سگ‌های ولگرد در شهرستان‌های لرستان منجر به اعتراضات زیادی از سوی شهروندان شده چرا که مردم بار‌ها شاهد برخورد این حیوانات بلاصاحب با ماشین‌های سبک و سنگین بوده‌اند و از طرفی یکی از مهم‌ترین عوامل سلب آسایش عمومی و ابتلاء به بیماری‌های ساریه، آلودگی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به جولان این سگ‌های ولگرد بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، به نظر می‌رسد ساماندهی سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری و تامل همه دستگاه‌های دست‎اندرکار و همچنین فعال شدن بیش از پیش کمیته اتلاف است.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان در این باره گفت: متاسفانه سگ‌های ولگرد در شهرهای استان جولان می‌دهند که این مهم باعث سلب آسایش شهروندان شده است

مجیدکیان‎پور افزود: شهرداران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، محیط‎ زیست، دامپزشکی، قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید قبل از هرگونه حادثه ناگواری نسبت به اتلاف سگ‌های ولگرد با استفاده از روش زنده گیری و سلاح‌های بی‌هوش کننده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه براساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، دفع حیواناتی که مبتلا به امراض ساریه بوده و یا در شهر مضر هستند، بر عهده شهرداری‎هاست، اضافه کرد: شهرداری‌ها مکلفند براساس این قانون ظرف مدت یک ماه و در یک برنامه زمان بندی نسبت به اتلاف سگ‌های ولگرد اقدام کنند.

این مقام مسئول اظهار کرد: همچنین فرمانداران، بخشداران و دهیاران نیز مکلف هستند سگ‌های منطقه خود را در برابر امراض واگیر واکسینه کنند.

کیان‎پور اذعان کرد: چنانچه در روستاهای استان قصوری و حادثه‌ای رخ دهد مسئولیت آن متوجه نهادهای یاده شده خواهد بود. سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی گزش انسان مطرح هستند و در بسیاری از موارد این گزش‌ها به ویژه در اطفال منجر به مرگ می‌شود.

دکتر ساکی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در سال گذشته ۴ هزار و ۴۳۹ مورد حیوان گزیدگی در شهر‌ها و روستا‌های استان اتفاق افتاد که ۹۰ درصد آن‌ها سگ گزیدگی بوده است و در این راستا نیز ۷۳۹۱ مورد اتلاف حیوانات زیانبار در استان داشته‌ایم.

وی افزود: همچنین طی سال‌های ۹۱ و۹۲ دونفر از لرستانی‌ها بر اثر بیماری «هاری» ناشی از گاز گرفتگی حیوانات ناقص بیماری هاری فوت شدند.

ساکی ادامه داد: دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بهمن ۸۷ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان، در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشوربه تصویب رسید و جهت اجرا به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

رضا ماجدی، مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری خرم آباد در ادامه به خبرنگار ایسنا گفت: سگ‌های ولگرد معمولاً از روستاهای اطراف‌ رها شده و زاد و ولد کرده به طوری‌که وجود آن‌ها سبب اعتراض مردم و تلاش بیشتر ما برای اتلاف شده است.

وی افزود: تعداد این سگ‌ها در سطح شهر کم بوده و بیشتر آن‌ها در حومه شهر‌ها و اطراف روستا‌ها جولان می‌دهند.

این مقام مسئول اظهار کرد: طی هرهفته دوبار اکیپ‌های مخصوص این سازمان شبانه از ساعت ۱۱ تا ۶ صبح در شهر‌ها سگ‌های ولگرد را جمع آوری کرده و در صورت نیاز آن‌ها را با سلاح مخصوص اتلاف می‌کنند.

ماجدی اظهار کرد: متاسفانه هیچ کدام از نهادهای مرتبط با اتلاف سگ‌های ولگرد با سازمان مدیریت پسماند همکاری نداشته و مسئولیت این امر فقط به گردن ما افتاده است.

وی با اشاره به اینکه این سگ‌ها آلودگی‌های فراوانی دارند، خاطرنشان کرد: طی هر جلسه و در هر هفته بین ۱۰ تا ۱۵ سگ ولگرد اتلاف می‌شوند.

ماجدی گفت: سر و صدای سگ‌ها در ساعت پایانی شب و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین این حیوان و انسان و سیر صعودی افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای مردم شده که نهادهای مرتبط باید در راستای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند چرا که بی‌توجهی به این مسئله، بی‌محلی به جان مردم است.

تهیه کننده: ساناز رباطی خبرنگار ایسنای لرستان

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا