گوناگون

پروژه‌های مغفول مانده، ماموریت اصلی جهادانشگاهی است

سرپرست جهادانشگاهی قزوین گفت: ماموریت این نهاد پرداختن به پروژه‌های خاص و گزینی است که دیگران به آن توجهی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، محمد حسین فائزی در جمع نمازگران استان اظهارکرد: جهاددانشگاهی در 16 مردادماه 59 به فرمان امام خمینی(ره) تاسیس شد که شعبه قزوین فعالیت خود را از سال 83 آغاز کرده و در سه سال اخیر شاهد رشد مطلوبی بوده است.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی درحوزه‌های آموزش‌های تخصصی، فرهنگ، پژوهش و فناوری و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی فعالیت دارد، ادامه داد: توسعه فناوری و تجاری سازی دانش و فعالیت علمی یکی از حوزه‌های کاری پراهمیت جهاددانشگاهی است که توانسته الگویی قابل قبول را در کشور ارائه کند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین تصریح کرد: در عرصه پژوهش و به ویژه تحقیقات کاربردی، در جهاددانشگاهی قزوین نیز گام‌های خوبی برداشته شده است که برای محقق شدن آن زمان منطقی نیاز است تا ثمر دهد.

وی با بیان اینکه ماموریت این نهاد پروژه‌های خاص و گزین است که دیگران به آن نمی‌پردازند، افزود: این نهاد در عرصه معماری ایرانی اسلامی پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی را انجام داده است که در صنعت ساختمان دو مقوله معماری داخلی و فضای ساختمان شناسایی شده که هر دو قابل اصلاح است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی جمعیت به درستی به عنوان یک موضوع استراتژیک نظام مطرح شده که اگر برنامه‌ریزی صورت نگیرد با بحران مواجه خواهیم شد.

فائزی در ادامه تصریح کرد: برخی از افراد با بی‌اطلاعی از عواقب ناگوار کاهش جمعیت، سیاست‌های کلی جمعیت را ورود به زندگی اشخاص عنوان می‎کنند که این تفکر اشتباهی است.

وی توضیح داد: به طور میانگین 12 درصد زوج‌های کشور نابارور هستند و این رقم در استان قزوین به بیش از 15 درصد می‌رسد و حتی در برخی آمارها تخمین زده سده که 6 میلیون زوج نابارور در کشور وجود داشته باشد.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین اضافه کرد: با درمان نیمی از این زوج‌های نابارور حدود 3 میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود و این در حالی است که به طور متوسط سالانه 1 میلیون و 200 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شوند.

وی تشریح کرد: در برخی مراکز پایتخت درمان ناباروری بین 15 تا 50 میلیون تومان هزینه در بردارد و این در حالی است که این رقم در مرکز درمان از راه دور ناباروری قزوین بین 300 هزار تا 5 میلیون و 500 هزار تومان است.

به گفته‌ی فائزی درمان زوج‌های نابارور باعث جلوگیری کاهش میزان طلاق در بین زوجین خواهد می‌شود و از بسیاری آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی مرکز درمان ناباروری باتوجه به نوع تجهیزات و تنوع آن‌ها بین 2 تا 10 میلیارد تومان هزینه دربردارد، گفت: بسیاری از مراکز درمانی به دلیل هزینه بالا برای راه اندازی چنین مراکزی ورود پیدا نمی‌کنند.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین ادامه داد: مرکز پزشکی از راه دور درمان ناباروری با کمتر از 5 درصد هزینه مورد نیاز برای راه‌اندازی یک مرکز درمان ناباروری، ایجاد می‌شود که نخستین و تنها مرکز پزشکی از راه دور درمان ناباروری کشور از مردادماه سال گذشته در قزوین آغاز به کار کرده است.

وی یادآور شد: در برخی موارد دوره درمان زوج‌های نابارور 40 روز است که بیماران 39 روز را در قزوین طی می‌کنند و در صورت نیاز به عمل جراحی روز آخر به مرکز درمانی قم مراجعه می‌کنند.

فائزی خاطرنشان کرد: در مرکز درمان ناباروری از راه دور قزوین، تمامی روش‌های درمانی برای درمان زوج‌های نابارور به کار برده می‌شود و در یک سال گذشته 660 زوج به این مرکز مراجعه کردند که از این تعداد 136 زوج تشکیل پرونده دادند که از این تعداد 80 زوج هنوز وارد چرخه درمان نشده و مراحل درمانی 56 زوج نیز به پایان رسیده است که از این تعداد 44 نفر درمان شدند که بر این اساس 78 درصد زوج‌هایی که مراحل درمان آن‌ها به اتمام رسیده است درمان شدند.

وی گفت: در تیرماه سال جاری 4 نوزاد متولد شده است که این رقم در حال افزایش است و بنا شده است جشن تولدی در شهریورماه برگزار شود.

سرپرست جهاددانشگاهی استان قزوین اعلام آمادگی کرد: آمادگی داریم شعب مرکز درمان ناباروری از راه دور را تا پایان سال در شهرستان‌های بوئین زهرا، تاکستان و آبیک راه اندازی کنیم.

فائزی تصریح کرد: سرطان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های استان قزوین به شمار می‌رود که در این بین سرطان سینه افزایش قابل توجهی را داشته است که برطبق آمار سن مبتلایان این بیماری به 20 سال کاهش یافته است و در این راستا هیچ مرکز درمانی مستقلی برای سرطان وجود ندارد و راه‌اندازی چنین مرکزی در استان احساس می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا