گوناگون

پروژه منطقه ویژه نمین توسط وزیر کلنگ‌زنی نشد

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل گفت: پروژه منطقه ویژه نمین به دلیل این که به نتیجه نهایی نرسیده بود، توسط وزیر کلنگ‌زنی نشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدباقر بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی افراد و مسئولان فراتر از جایگاه خود انتظاراتی ایجاد کردند، اظهار کرد: پس از سفر با استفاده از فضای رسانه‌ای به نقد برآورده نشدن آنها پرداختند در حالی که تمام پیشنهادهای معقول استان طی سفر دکتر روحانی تایید شد.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های تامین آب کشاورزی افزود: از جمله پایاب سد خداآفرین و سد عمارت با اختصاص 250 میلیون یورو (بیش از یک هزار میلیارد) در قالب وام از بانک توسعه اسلامی و برابر با 10 سال اعتبار عمرانی استان است.

بهشتی با یادآوری اینکه این بزرگترین پروژه استان است، اضافه کرد: از ماه‌ها پیش از سفر رئیس‌جمهوری پیگیری و موافق بانک عامل جلب شد؛ با اجرای پایاب سد خداآفرین 17 هزار هکتار به کشت آبی تبدیل می‌شود اما چندان بدان پرداخته نشد.

وی بیان کرد: کلنگ زنی نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان با اعتبار 480 میلیون دلار توسط وزیر نیرو از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل گفت: هم‌چنین دکتر روحانی دستور تخصیص اعتبار به 76 پروژه نیمه‌تمامی را که تکمیل آنها طی سال‌های 1393 و 94 امکان‌پذیر بود، صادر کرد.

وی اضافه کرد: البته در این سفر پروژه جدیدی کلنگ‌زنی نشد چرا که از دولت گذشته 400 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام بجا مانده و با این شرایط آغاز پروژه‌های جدید منطقی نیست.

بهشتی اضافه کرد: رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی نیز از دیگر دستاوردهای این سفر بود، مانند دستور معافیت از بدهی 20 میلیارد ریالی کارخانه روغن نباتی به بانک صادرات و موافقت وزیر صنعت با اعطای 311 میلیارد تومان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی.

وی تاکید کرد: الحاق بخشی از شمال استان به منطقه آزاد ارس که در حیطه اختیارات دولت بود، مورد موافقت قرار گرفت و تلاش داریم با مطالعه ظرفیت‌های سه شهرستان بیله سوار و گرمی و پارس‌آباد، از امکانات آنها برای رونق اقتصاد منطقه بهره‌برداری کنیم.

معاون برنامه‌ریزی استاندار افزود: ایجاد منطقه آزاد سبلان نیز در دستور کار است و در مرحله مطالعاتی قرار دارد که با اتمام این مرحله و ارجاع آن به هیات دولت، در قالب لایحه‌ای تقدیم مجلس خواهد شد که البته فرآیندی طولانی دارد.

وی ادامه داد: پروژه منطقه ویژه نمین نیز به دلیل این که به نتیجه نهایی نرسیده بود، توسط وزیر کلنگ‌زنی نشد.

بهشتی عنوان کرد: تلاش برای استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و شرکت‌های شبه دولتی در راه توسعه استان از جمله شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و الغدیر در قالب برگزاری جلساتی در تهران و اردبیل با حضور محمد شریعتمداری و محمد نهاوندیان معاون اجرایی و رییس دفتر رییس جمهوری از دیگر دستاوردهای این سفر بود.

وی تصریح کرد: وزیران جهاد کشاورزی، نیرو، صنعت، بهداشت و درمان، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون امور اجرایی، معاون نظارت و راهبردی در سفر دکتر روحانی به استان، وی را همراهی کردند و برخی نیز مانند محمدباقر نوبخت با تاخیر به استان وارد شدند.

بهشتی دلیل عدم همراهی برخی وزیران در این سفر را شرکت در جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

وی در ادامه به سرشماری عمومی کشاورزی در استان اردبیل اشاره و اظهار کرد: این سرشماری که مقدمات آن با جذب و آموزش نیروها از اردیبهشت ماه آغاز شده، به مدت 40 روز کاری از پنجم مهرماه انجام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار تصریح کرد: آخرین سرشماری در بخش کشاورزی طی سال 1382 انجام شد و با توجه به تغییراتی که در 10 سال گذشته رخ داده، بروز رسانی آن ضروری است.

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت به تفکیک زمین‌های آبی و دیم، تعداد اصله درخت باغات، و سرشماری دام‌ها در این سرشماری دیده شده است.

بهشتی از کشاورزان و روستاییان خواست تا برای انجام هرچه بهتر این سرشماری همکاری داشته باشند و با ارائه اطلاعات درست، مسئولان را در امر برنامه‌ریزی در جهت توسعه استان یاری کنند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار اردبیل با تاکید بر اجرای دقیق این سرشماری گفت: آمارگیری یکی از معتبرترین آمارهای کشور را به دست می‌دهد چرا که نوعی عکسبرداری از وضعیت کنونی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا