گوناگون

«پونه‌سای برگه‌دار» مسکنی برای دردهای عصبی

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: «پونه‌سای برگه‌دار» گیاهی مسکن برای دردهای عصبی است.

«محسن پویان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: «پونه‌سای برگه‌دار» گیاهی از خانواده‌ی نعناع، یک ساله با میان گره‌های کوتاه و غالباً از قاعده‌ی کم شاخه و واگراست که برگ‌های آن به رنگ سبز کبود مشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: چرخه‌های گل اغلب همگی در کپه‌های انتهایی قرار دارند، گل‌ها به رنگ سفید یا بنفش کم‌رنگ دیده می‌شود و فندقه‌ها قهوه‌ای کم‌رنگ و صاف هستند.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گیاه «پونه‌سای برگه‌دار» در خراسان‌جنوبی به نام «گل زوفا» مشهور است، در خصوص موارد مصرف این گیاه گفت: در تجزیه‌ی شیمیایی آن می‌توان اسانس روغنی واجد کارواکرول و تیمول را ردیابی کرد، عصاره‌ی آن تلخ مزه و حاوی مقداری تانن است.

پویان ادامه داد: در بیماری‌های میگرن و سردرد‌های عصبی از دم کرده‌ی این گیاه استفاده می‌شود و برای دیگر دردهای عصبی نیز حالت تسکین‌دهنده دارد.

وی افزود: جهاز هاضمه را به فعالیت تحریک می‌کند و دم‌کرده آن مدر و مسهل است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: روزانه 10 تا 15 گرم بصورت دم‌کرده در یک لیتر آب که از این دم کرده روزی سه بار و هر بار یک استکان مصرف می‌شود.

پویان خاطرنشان کرد: این گیاه از گیاهان عمده‌ی دارویی منطقه‌ی قاین است و برداشت آن نیز بسیار زیادتر از حد ترمیم اکوسیستم است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا