گوناگون

پیام ویدئویی ظریف بر روی یوتیوب

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: ما در سال 2005 می‌توانستیم موضوع هسته‌ای ایران را حل کنیم اما در آن زمان مردم به من باور نداشتند وقتی گفتم که ایرانیان به فشار حساسیت دارند.

وی در ادامه افزود: دولت بوش توافق هسته‌ای را با خواسته توقف غنی‌سازی ایران کاملا از بین برد و  تصمیم به فشار و تحریم علیه ایران گرفت که این تحریم‌ها به معنای واقعی فلج کننده و یا حتی کشنده بودند. بیماران سرطانی ایران با پول خود نمی‌توانستند دارو تهیه کنند، زیرا بانک‌ها در سراسر جهان تحت فشار وزارت خزانه‌داری آمریکا از انتقال وجوه ایرانیان جلوگیری می‌کردند، اما تحریم‌ها، کشتار دانشمندان هسته‌ای، خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای و یا تهدیدات مکرر نظامی هم صنعت هسته‌ای ما را فلج نکرد. در واقع آنها دستاوردی عکس این قضیه را به دست آوردند.

ظریف در ادامه گفت: اصرار بر عدم غنی سازی منجر به افزایش 100 برابری سانتریفیوژهای ما شد؛ از کمتر از 200 عدد به تقریبا 20 هزار سانتریفیوژ. خودداری از فروش سوخت برای رآکتور تحقیقاتی ساخته آمریکای ایران، ما را مجبور به تولید سوخت در این زمینه با افزایش سطح غنی سازی از 3.5 درصد تا 20 درصد کرد. محروم کردن بیماران مبتلا به سرطان ایران از رادیو ایزوتوپ‌های پزشکی ما را مجبور به ساخت یک راکتور آب سنگین کرد و تهدید به بمباران تاسیسات هسته‌ای ما را موظف به ساخت نیروگاه فردو که در بین کوه‌ها محصور شده کرد. اما کشورهای غربی بدون توجه به اینکه خودشان مسبب این موضوع شده‌اند دست به فرافکنی علیه ایران زدند.

وزیر خارجه افزود: همانطور که به تاریخ 20 جولای نزدیک می‌شویم، احساس می‌کنم مجبورم دوباره هشدار دهم که تلاش برای امتیازگیری در آخرین لحظه نمی‌تواند دستاوردی بهتر از آنچه در سال 2005 به دست آمد، داشته باشد. به کسانیکه همچنان بر این باور هستند که تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره آورده فقط می‌توانم بگویم که فشارها و تحریم‌ها در طول 8 سال گذشته، در واقع در 35 سال گذشته امتحان خود را پس داده‌اند و این فشارها نتوانسته است ایرانیان را از پای درآورده و تسلیم کند و نه در حال حاضر بلکه در آینده هم چنین چیزی نخواهد شد.

ظریف همچنین گفت: ما هنوز هم برای خروج از این بحران زمان داریم. احترام متقابل را در پیش بگیرید، ما اکنون در حال تلاش برای رسیدن به یک توافق هستیم نه یک توافق خوب یا یک توافق بد بلکه توافقی شدنی و پایدار و هر توافقی در معنا، نتیجه درک متقابل خواهد بود نه تحمیل طرفی بر دیگری.

وی ادامه داد: ما مایل به اتخاذ اقدامات مشخصی هستیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه صلح آمیز خواهد ماند. ما هنوز زمان داریم تا به این افسانه که ایران به دنبال ساخت بمب است پایان دهیم. و برای اثبات این ادعای ما کافی است بدانیم که ایران بیش از 250 سال است که به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

وزیر خارجه در انتهای پیام خود گفت: دولت ایران به پایان دادن به این بحران‌های غیرضروری تا 20 جولای متعهد است. من امیدوارم که همکاران من هم همینطور باشند.

من ظریف هستم و این پیام ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا