گوناگون

پیش‌بینی برنامه‌ برای تمامی اقشار در طرح «قرآن، کتاب زندگی»/ اختتامیه طرح همزمان با دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «افق» رادیو قرآن با موضوع طرح فراگیر تابستانی «قرآن، کتاب زندگی» با حضور محمدرضا گلی‌زاده، دبیر کمیته تولید و پخش، محمد خالقی، دبیر اجرایی، علی سلمان‌طاهری، دبیر کمیته آموزش طرح «قرآن، کتاب زندگی» و با اجرای محمدرضا پورمعین شنبه 14 تیرماه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

محمدرضا گلی‌زاده در ابتدای این برنامه گفت: طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن با «آیه‌های زندگی» شروع شد و آیه‌های زندگی به مدت 9 سال اجرا شد که بعد از آن آیات موضوعی و در مراحل بعد به شکل سوره‌محور دنبال شد؛ در حال حاضر نزدیک به سه دوره است که این طرح با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه رادیو قرآن تنها رسانه قرآنی فارسی زبان است که به بحث‌ها و آموزه‌های قرآنی می‌پردازد، عنوان کرد: برای اجرای چنین طرح‌هایی نیازمند اتاق‌های فکر هستیم و به همین منظور نیز اتاق‌های فکری را برای برنامه‌سازی‌های خود پیش‌بینی کرده‌ایم و تمامی برنامه‌هایی که با محوریت طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن پخش می‌شوند، دارای اتاق فکر هستند.

«گل‌های زندگی» ویژه‌برنامه‌ای برای نوجوانان

وی با اشاره به برنامه «گل‌های زنذگی» که در راستای اجرای طرح «قرآن، کتاب زندگی» پخش می‌شود، گفت: در برنامه «گل‌های زندگی»، مخاطبان هدف ما نوجوانان و به طور کلی دانش‌آموزان هستند و این برنامه که قالبی متفاوت با سایر برنامه‌های طرح دارد، هر روز بعد از ظهر در قالب مجله‌ای رادیویی پخش می‌شود.

دبیر کمیته تولید و پخش این طرح ادامه داد: برنامه گل‌های زندگی قدری عام‌تر دیده شده و به این جهت که بعد از ظهرها پخش می‌شود، یک رویکرد تفریحی و سرگرمی دارد؛ این برنامه که با محوریت آموزش سوره مبارکه «لقمان» پخش می‌شود، شامل بخش‌هایی از جمله قصه‌گویی، کارگاه‌های آموزشی، تفریح و سرگرمی و … است.

وی با بیان اینکه در طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» تمام اقشار و گروه‌ها را در نظر قرار داده‌ایم، گفت: برای هر گروه و قشری، ویژه‌برنامه‌ای جدا تعریف شده است، به طور مثال‌هر روز صبح در قالب برنامه‌ای به شرح و توضیح سوره «لقمان» می‌پردازیم و هر شب از ساعت 22:40 سخنان آیت‌الله مظاهری در تفسیر سوره «لقمان» را پخش می‌کنیم.

همچنین علی سلمان‌طاهری، دبیر کمیته آموزش طرح «قرآن، کتاب زندگی» در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: برپایی طرح‌های تابستانی و فراگیر به ویژه در امور قرآنی با هدف یادگیری و آموزش نکات قرآنی است؛ این طرح امسال با محوریت سوره «لقمان» دنبال شده است و فراگیری آن را در ابعاد مختلف آموزشی از جنبه فرهنگیان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها و عموم مردم مشاهده می‌کنیم.

سلمان‌طاهری با بیان اینکه 14 دوره آموزشی برای طرح فراگیر تابستانی «قرآن، کتاب زندگی» پیش‌بینی شده است، گفت: اگر مخاطبان خود را تقسیم کنیم، 14 دوره آموزشی ما در این طرح، گروه‌های مختلفی از مخاطبان را شامل می‌شود که علاوه بر آن برای مخاطبان خاص که جامعه معلمان و فرهنگیان هستند نیز برنامه‌های ویژه‌ای داریم و طی برنامه‌های مختلف دوره‌های آموزشی در حوزه مفردات، مفاهیم، آموزش حفظ و… را از طریق رادیو قرآن برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در برنامه‌های دیگری که از رادیو قرآن پخش می‌شود، مخاطبانی که اهل تدبر، قرائت قرآن و… هستند را نیز درگیر کرده‌ایم و شرایطی ایجاد کرده‌ایم تا آن دسته از مخاطبان که در زمینه صوت و لحن تخصص داشته و کار کرده‌اند، در مسابقه شرکت کنند و در صورت نیاز آموزش هم ببینند.

در ادامه محمد خالقی، دبیر اجرایی طرح «قرآن، کتاب زندگی» نیز درباره طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن اظهارکرد: طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن هم‌اکنون چهاردهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و در حال حاضر با محوریت سوره مبارکه «لقمان» دنبال می‌شود و ریاست طرح فراگیر تابستانی «قرآن، کتاب زندگی» با مدیر شبکه رادیویی قرآن است که دبیران مختلفی تحت این مدیریت مشغول به کار هستند.

خالقی با بیان اینکه طرح قرآن، کتاب زندگی طی سال‌های گذشته با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو بوده است، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته اختتامیه‌های مفصل و باشکوهی می‌گرفتیم که این مراسم با اقبال خوب مردمی روبرو می‌شد.

اجرای طرح فراگیر «قرآن، کتاب زندگی» تا پایان مردادماه

وی در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه اجرای طرح فراگیر تابستانی رادیو قرآن تا پایان مردادماه ادامه دارد، گفت: از پایان مردادماه حدوداً به مدت یک هفته جمع‌بندی طرح در ویژه‌برنامه عصرگاهی «قرآن، کتاب زندگی» انجام می‌شود؛ مراسم اختتامیه این طرح نیز در یکی از روزهای دهه کرامت برگزار خواهد شد.

خالقی با بیان اینک در اجرای چهاردهمین دوره طرح «قرآن، کتاب زندگی» به طور خاص چهار دستگاه با ما همکاری دارند، اظهار کرد: وزارت نفت، سازمان دارالقرآن الکریم، وزارت آموزش و پرورش و موسسات قرآنی مردم‌نهاد از نهادهایی هستند که در اجرایی کردن این طرح به ما کمک می‌کنند.

وی با اشاره به مشارکت خوب شبکه‌های رادیوی در این دوره از طرح «قرآن، کتاب زندگی»، گفت: 16 شبکه رادیویی همزمان با رادیو قرآن این طرح را پیش می‌برند؛ شبکه‌های رادیویی که امسال در اجرای این طرح مشارکت فعال دارند، شبکه‌های رادیویی تخصصی هستند که فعالیت هیچ یک از آنها به صورت تخصصی در حوزه قرآن نیست. در هیچ سالی مشارکت این چنینی از سوی شبکه‌های رادیویی را نداشته‌ایم.

همچنین علی سلمان‌طاهری با یادآوری اینکه مخاطبان طرح «قرآن، کتاب زندگی» را از هم جدا کرده‌ایم، گفت: هر چند که برنامه‌های رادیو قرآن بر اساس مخاطبان خاص و گروه‌های سنی تعریف شده‌اند، اما مانعی ندارد که مخاطبی با رده سنی خاص از برنامه‌های عمومی هم استفاده کند. در برنامه خاص نوجوانان، همه نوجوان هستند، اما در برنامه‌های عمومی از هر قشر و گروهی می‌توانند حضور داشته باشند.

وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش با طرح فراگیر «قرآن، کتاب زندگی» گفت: طی ارتباطاتی که با آموزش و پرورش داشته‌ایم، بالغ بر یک میلیون نفر در این طرح مشارکت دارند که برای این گروه نیز برنامه‌سازی شده است. برنامه‌ای که برای معلمان و فرهنگیان پخش می‌شود، در قالب دوره آموزشی سوره «لقمان» است که معلمان برای شرکت در این دوره آموزشی باید از طریق آموزش و پرورش ثبت نام کرده و از آموزش‌های رادیو قرآن بهره‌مند شوند؛ در پایان نیز در آزمونی که از سوی مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود، شرکت کنند.

سلمان‌ طاهری درباره مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم با طرح قرآن، کتاب زندگی اظهار کرد: سازمان دارالقرآن الکریم نیز به تمام دارالقرآن‌های کشور اعلام کرده که پس از ثبت‌نام علاقه‌مندان در این طرح، از مراجعه‌کنندگان بخواهند این طرح را از طریق رادیو قرآن دنبال کرده و در دوره‌های آموزشی رادیو قرآن شرکت کنند تا در پایان پس از برگزاری آزمون، گواهینامه پایان دوره را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه آزمون‌های سازمان دارالقرآن‌ الکریم و سایر نهادهای مشارکت‌کننده با رادیو قرآن هماهنگ است، گفت: مسابقات پیامکی نیز در این طرح پیش‌بینی شده است که سوالات این مسابقات به زودی در مدارس و مساجد توزیع می‌شود، همچنین تمام آموزش‌های این طرح روی سایت رادیو قرآن نیز بارگذاری شده است.
در این بخش از برنامه افق، محمدرضا پورمعین، مجری‌کارشناس برنامه به طرح این پرسش پرداخت که آیا در این طرح تدابیری برای انجام کارهای غیرمستقیم از جمله، مسابقه و سرگرمی در قالب داستان، شعرخوانی، قصه‌گویی و… اندیشیده شده است؟ بسیاری از مخاطبان دوست دارند که مطالب و آموزش‌ها را به صورت غیرمستقیم دریافت کنند.

آموزش غیرمستقیم در طرح «قرآن، کتاب زندگی»

محمدرضا گلی‌زاده در این بخش از برنامه به مسابقات مختلفی که در طرح «قرآن، کتاب زندگی» پیش‌بینی شده است، اشاره کرد و گفت: در برنامه صبح و بعد از ظهر رادیو قرآن مسابقه‌ای طراحی شده که برای مخاطبان بسیار جذاب است و علاوه بر آن بسته‌های کوتاهی در قالب ارائه مباحث کارشناسی نیز پیش‌بینی شده تا در اختیار سایر شبکه‌های رادیویی قرار گیرد.

گلی‌زاده با بیان اینکه مسابقه یکی از راه‌های آموزش و جذب مخاطب است، ادامه داد: هر پیامی برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی شنونده باید از طریق روش‌های جذاب منتقل شود؛ مستقیم‌گویی در بیان هر پیام و نکته‌ای زیاد جذاب نیست و اگر بتوانیم پیام‌ها را به صورت غیرمستقیم به شنوندگان منتقل کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

خالقی با بیان اینکه در طول اجرای طرح قرآن، کتاب زندگی روزانه یک مسابقه پیامکی داریم که مختص همان روز است، گفت: مخاطبان رادیو قرآن باید پاسخ‌های خود را به شماره 30000114 پیامک کنند. در هر مسابقه سه برنده داریم که اسامی برندگان شنبه هر هفته اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: یک مسابقه شفاهی نیز داریم که این مسابقه نیز هر روز سه برگزیده دارد و در مجموع هر هفته 18 نفر به عنوان برندگان این مسابقه معرفی می‌شوند. مسابقه دیگری که در این طرح پیش‌بینی شده به صورت کتبی است که این مسابقه برای نخستین‌بار اجرا می‌شود؛ سوالات این مسابقه را تلاش داریم از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ برسانیم و در نمایشگاه قرآن و نمایشگاه شب‌های نورانی نیز توزیع کنیم.

خالقی در پایان سخنانش با اشاره به مشارکت دستگاه‌ها و نهادها در اجرای این طرح گفت: وزارت آموزش و پرورش بیشترین همکاری را با طرح «قرآن، کتاب زندگی” داشت؛ از معاونت سیما نیز توقع بیشتری داشتیم و می‌توانستند با ما مشارکت بیشتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا