گوناگون

چشم امید 60 جاندار سایت 40 هکتاری بیجار به رسول است

81205700 5768658

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈرسول بهرامیانˈ زندگی اش سایت نگهداری بیجار شده است به گفته خودش، درست بعد از سربازی، مشغول این کار شد و از آن زمان به صورت شبانه روزی در این سایت حضور دارد.

به سختی می تواند خانواده اش را هم ببیند، می گوید: نمی شود سایت را رها کرد، به طور مرتب باید سرکشی کنم تا از هرگونه تهدید احتمالی حیوانات سایت جلوگیری شود.

رسول می افزاید: روزی چند مرتبه باید جایگاه های علوفه را پر کنم تا آهوها و قوچ و میش ها گرسنه نمانند.

رسول نمی تواند با خیال راحت سر بر بالین بگذارد و چشمانش آرام بگیرد مگر اینکه هر شب تا ساعت دو بعد از نیمه شب با چراغ قوه در محدوده 40 هکتاری سایت گشت بزند و مطمئن شود آهوان و قوچ و میش های سایت مشکلی ندارند.

او می گوید: صبح زود معمولا ساعت پنج دوباره بیدار می شوم و کارهایم شروع می شود، تنها بعدازظهر برای یکی دو ساعت می توانم دوباره استراحتی بکنم.

رسول اشاره ای به آینده مبهم خود می کند و ادامه می دهد: با این شرایط نمی توانم حتی ازدواج کنم پدرم بارها به من گفته است که این کار را رها کن اما تنها علاقه ام به حیوانات است که من را نگه داشته است.

به گفته خودش هم سن و سال های وی در روستا الان صاحب گله ای گوسفند شده اند و وضعیت مالی مناسبی هم دارند، اما رسول در نهایت ماهی 800 هزار تومان حقوق می گیرد و بیمه هم نیست، چهار ماه است که این حقوق کم را نیز نگرفته است.

دست تنها بودن رسول و اینکه همیشه باید یک نفر در سایت حضور داشته باشد موجب شده است که حتی برای غذا خوردن هم نتواند سایت را ترک کند و این خانواده و فامیل اند که برایش غذا می آورند.

رسول به یکی دیگر از کمبودهای این سایت اشاره می کند و درد دلی دیگر را با خبرنگار ایرنا در میان می گذارد: این سایت برق و آب ندارد برای حمام هم به سختی می توانم در فرصتی به یکی از روستاهای اطراف بروم و زود باید به سایت برگردم که اتفاقی برای حیوانات نیافتد.

رسول که نزدیک به پنج سال است در این سایت در واقع با حیوانات سایت زندگی می کند، به اندازه کافی تجربه کسب کرده است.

وی به یکی از مشکلات تکثیر این حیوانات اشاره می کند و می گوید: تعداد آهوهای ماده بسیار کمتر از نرها شده است و این در زاد و ولد و افزایش تعداد آنها مشکل ایجاد می کند.

به گفته وی افزایش نرها موجب می شود ماده ها چندین بار جفت گیری کنند که بیشتر اوقات مانع شکل گیری جنین و یا موجب عدم تولد بره ای سالم می شود.

وی به آمیزش های درون گونه ای نیز اشاره می کند و آن را یک مشکل دیگر می داند که همچون آمیزش های فامیلی انسان ها می تواند تبعات منفی داشته باشد.

بر اساس نظر کارشناسان ترکیب جنسیتی باید هفت به سه یعنی هفت ماده و سه نر باشد که اکنون در این سایت 17 آهوی نر و تنها 9 آهوی ماده حضور دارند.

برای رفع این مشکل لازم است که اداره حفاظت از محیط زیست کردستان با آوردن آهوهای ماده از یک سایت دیگر کشور و انتقال آهوهای نر به آن سایت ترکیب جنسیتی استاندارد را برای ایجاد شرایط مناسب زاد و ولد و افزایش این گونه که یکی از اهداف سایت است ایجاد کند.

سایت تکثیر حیات وحش بیجار که از سال 86 تا کنون ایجاد شده است حتی یک بار هم رها سازی نداشته است که این نشان می دهد که هدف اصلی ایجاد کنندگان سایت بعد از هفت سال هنوز محقق نشده است.

به نظر می رسد اکنون این سایت تنها تلاش می کند که جمعیت موجود آهوان حفظ شود و بلایی که بر سر گوزن های این سایت آمد سر آنها نیز نیاید، عدم رشد مناسب جمعیتی آهوان و گوزن های این سایت و ترکیب جنسیتی غیر طبیعی آهوان، چشم انداز تکثیر و افزایش جمعیت آنها را دور می کند.

در حال حاضر تنها قوچ و میش های نگهداری شده در سایت رشد مناسبی داشته اند که تکثیر آنها هم هدف ایجاد این سایت نبوده است و در واقع اکنون اداره محیط زیست کردستان هیچ برنامه ای برای این قوچ و میش ها ندارد.

31 راس قوچ و میش، 26 راس آهو و سه راس گوزن در این سایت وجود دارند.

با توجه به شرایط موجود چشم امید این 60 جاندار موجود در سایت برای اینکه دست کم زنده بمانند به رسول است، معلوم نیست که اگر رسول نیز این سایت را رها کند کسی حاضر می شود 24 ساعته در این سایت با چنین شرایطی کار کند و آیا اداره حفاظت از محیط زیست نیروی لازم که تجربیات رسول را هم داشته باشند در اختیار دارد تا حداقل به صورت شیفتی سایت را اداره کنند.ک/4

570/533

گزارش از امید بهمنی

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا