گوناگون

چه استخري سالم است ؟

سلامت نیوز: بيماري‌هاي عفوني و پوستي ازجمله شايع‌ترين عارضه‌هاي استفاده از استخرهاي آلوده است. نگراني از بروز اين بيماري‌ها در زنان بيشتر از مردان است چراکه به گفته سيد رضا غلامي معاون مرکز بهداشت محيط و کار وزارت بهداشت استخرهاي زنان آلوده‌تر از استخرهاي مردان است. ورود خانم‌ها با صورت‌هاي آرايش‌کرده و بدون پاک کردن آرايش يکي از موارد آلودگي در آب استخر است. موضوعي که تا حدودي به فرهنگ استفاده از استخر بازمي‌گردد.

شنا در هر فصلي علاقه‌مندان خاص خود را دارد اما با شروع فصل تابستان اولين گزينه گذران اوقات فراغت براي بسياري از افراد رفتن به استخر و تن سپردن به آب است. محيطي پر از بوي تند کلر و آبي زلال و شفاف در برابر چشم که قرار است آرامش را لااقل براي چندساعتي به تن بي‌قرار از گرما بازگرداند. اما استخرهاي شنا همواره يکي از محيط‌هاي در مظان اتهام براي ايجاد عفونت و بيماري در فرد هستند. بهداشت استخرهاي شنا يکي از مهم‌ترين موضوعات و مسائلي است که در وهله اول ورود به هر استخر خودنمايي مي‌کند. بر اساس قانون، نظارت بر بهداشت استخرهاي شنا بر عهده وزارت بهداشت و مرکز سلامت محيط و کار اين وزارتخانه است.

بر اين اساس، دستورالعمل‌هاي بهداشت استخرها به دانشگاه‌هاي علوم پزشکي ابلاغ‌شده و استخرهاي عمومي در شهرهاي مختلف به‌ويژه در فصل تابستان مورد بازرسي‌هاي دوره‌اي قرار مي‌گيرد. اما اين بازرسي‌ها مانع از شکايت‌هاي گسترده از غيربهداشتي بودن آب استخرها نشده است. بيماري‌هاي عفوني و پوستي ازجمله شايع‌ترين عارضه‌هاي استفاده از استخرهاي آلوده است. نگراني از بروز اين بيماري‌ها در زنان بيشتر از مردان است چراکه به گفته سيد رضا غلامي معاون مرکز بهداشت محيط و کار وزارت بهداشت استخرهاي زنان آلوده‌تر از استخرهاي مردان است. ورود خانم‌ها با صورت‌هاي آرايش‌کرده و بدون پاک کردن آرايش يکي از موارد آلودگي در آب استخر است. موضوعي که تا حدودي به فرهنگ استفاده از استخر بازمي‌گردد. فرهنگي که به عقيده غلامي در کشور بسيار پايين است. وي دراين‌باره مي‌گويد: متأسفانه فرهنگ استفاده از استخر در کشور ما اصلاً مناسب نيست، درواقع در کشور ما هنوز نحوه استفاده از استخر آموزش داده نشده است و برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در خصوص شنا يا استخر به‌عنوان يک ورزش و تفريح سالم براي مردم تعريف نشده است.

رعايت بهداشت فردي يکي از مهم‌ترين موارد در هنگام استفاده از استخر است که بايد جدي گرفته شود. مهندس غلامي با تأکيد بر اين نکته مي‌افزايد: لازم است افراد هنگام استفاده از مکان‌هاي عمومي مانند استخرها، بهداشت فردي را به‌خوبي رعايت کنند. هنگام استفاده از استخر رعايت بهداشت فردي نظير دوش قبل از شنا، استفاده از وسايل شخصي مثل دمپايي، حوله، مايو و ساير امکانات شخصي ازجمله مواردي است که بايد موردتوجه قرار گيرد تا افراد به بيماري‌هاي ناشي از استخر آلوده دچار نشوند، اين در حالي است که متأسفانه در اکثر موارد بهداشت فردي در استخرهاي عمومي ما به‌ويژه از سوي زنان رعايت نمي‌شود.

بر اساس دستورالعمل‌هاي بهداشتي شفافيت آب استخر يکي از موارد مهم در زمينه بهداشت استخر است. شفافيت آب استخر بايد به حدي باشد كه يك صفحه سياه‌وسفيد به قطر 15 سانتيمتر، در عميق‌ترين نقطه استخر به‌راحتي ديده شود. معاون مرکز بهداشت محيط و کار نيز ميزان شفافيت آب را يکي از نشانه‌هاي استاندارد و غير آلوده بودن استخر ذکر مي‌کند و مي‌گويد:« مردم هنگام استفاده از استخر توجه کنند که در صورت وجود كدورت آب وارد استخر نشوند زيرا در صورت كدورت آب، اضافه كردن مواد گندزدا يا ازن هم تأثيري بر کنترل آلودگي آب استخر ندارد.»

به گفته وي بيش از80 درصد استخرها داراي ورودي و خروجي‌هاي منظم هستند که آب استخر هرلحظه وارد و خارج مي‌شود و اگر اين موارد رعايت شود يعني ورودي آب به استخر زياد شود مي‌توان گفت آن استخر سالم است.

استفاده از وايتکس به جاي کلر و به‌عنوان ضدعفوني‌کننده نيز از مواردي است که ممکن است بارها به گوشمان خورده باشد. مهندس غلامي اين موضوع را به‌طورکلي رد نمي‌کند اما درعين‌حال مي‌گويد»تا الآن با موردي رو‌به‌رو نشده‌ايم که از وايتکس به جاي کلر استفاده کرده باشند. البته من اين مورد را به‌طور کامل رد نمي‌کنم فقط مي‌توانم بگويم ما در بررسي‌هاي خودمان تابه‌حال چنين چيزي را نديده‌ايم. هرچند در اين مورد گزارش‌هاي مردمي داشته‌ايم و فکر مي‌کنم دليل اين امر هم به شباهت ترکيبات کلر و وايتکس برمي‌گردد. به دليل اين تشابه ترکيبي در بسياري از موارد به‌ويژه زماني که تازه کلر را به آب اضافه کردند يا زماني که ميزان کلر بيشتر از حد استاندارد است يا هنگامي‌که درجه حرارت آب از يک حالت طبيعي خارج شده باشد، بوي وايتکس به مشام مي‌رسد. از سوي ديگر، استفاده از وايتکس به جاي کلر براي مسئولان استخرها اصلاً مقرون به صرفه نيست و بسيار گران‌تر از کلر تمام مي‌شود.»

به گفته مسئولان وزارت بهداشت در فصل تابستان بيشترين تخلف در زمينه گندزدايي استخر مشاهده مي‌شود.

به همين دليل غلامي به صاحبان استخرها توصيه مي‌کند: سيستم آب استخرها در گردش باشد. گندزدايي مستمر انجام بگيرد و از كلر براي گندزدايي استفاده شود زيرا كلر باقيمانده در آب آلودگي ثانويه را از بين مي‌برد. همچنين نظافت اطراف استخرها و تأسيسات ضروري است.

باوجود تأکيد مسئولان وزارت بهداشت مبني بر برخورد با استخرهايي که بهداشت را رعايت نمي‌کنند اما آمار دقيقي از تعداد استخرهاي متخلف وجود ندارد. شايد به همين دليل است که هنوز هم بهداشت اين مکان‌ها يکي از دغدغه‌هاي کساني است که براي گذران وقت، شنا را به‌عنوان يکي از کم‌آسيب‌ترين ورزش‌ها در برنامه روزانه يا هفتگي خود قرار مي‌دهند. بر اين اساس شماره تلفن 09678 يکي از راه‌هاي ارتباطي وزارت بهداشت با مردم است که افراد مي‌توانند در صورت مشاهده موارد غيربهداشتي در مکان‌هاي عمومي ازجمله استخرها مراتب را از اين طريق به اطلاع مسئولان برسانند چراکه به نظر مي‌رسد با وجد بازرسي‌هاي بهداشتي هنوز هم بهترين ناظر مردم هستند.

منبع: هفته نامه سپید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا