گوناگون

چه بیماریی‌هایی سلامت زنان را تهدید می‎کند؟

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری به تشریح بیشترین بیماری‌هایی که سلامت زنان را تهدید می‎کند پرداخت و بر لزوم توجه مسئولان و برنامه‌ ریزان به سلامت این قشر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه چهارمحال و بختیاری- فاطمه دوستی 29 مهرماه در نخستین همایش «سلامت زنان و خانواده» که در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد زن به تشریح نقش کلیدی زن در خانواده و جامعه پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت محوری سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، افزود: سلامت این قشر نقش موثری در سلامت جامعه دارد در همین راستا می‏‌طلبد برنامه‌ریزان و مسئولان کشوری نسبت به زنان توجه بیشتری داشته باشند.

دوستی برگزاری همایش‌ها با محوریت سلامت زنان را در ایجاد یک جریان فکری مثبت موثر دانست و گفت: شکل گیری جریان فکری نه تنها در کاهش مشکلات زنان به عنوان مسائل اساسی جامعه، بلکه در ارائه راهکارهای اثربخش توسط متخصصین نیز موثر واقع می‎شود.

به گفته وی، زن با توجه به عطوفت مادرانه و نقش همسری، فردیت خویش را فدای خانواده و فرزندان کرده و از سلامت جسمی و روانی خود غافل می‏‌شود.

وی افزود: این رویکرد منجر به بیماری زنان می‎شود و از آنجایی که زن مسئولیت مدیریت امورخانه و تربیت فرزندان را دارد در مواجهه با بیماری، بنیان خانواده نیز دچار مشکلات اساسی می‌شود؛ بر همین اساس سلامت در درجه اول باید مورد توجه خود زنان و سپس خانواده و اجتماع قرار گیرد.

دوستی سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های عضلاتی و استخوانی نظیر کمردرد و آرتروز همچنین بیماری‌های روحی و روانی را از رایج‌ترین بیماری‌های زنان که آمار آن نیز رو به افزایش است، برشمرد.

وی محرومیت اقتصادی، مشکلات بیمه‌ای و فقر فرهنگی و اجتماعی را از عواملی که دارای تأثیر منفی بر روی سلامت زنان هستند دانست و بر ضرورت توجه مسئولان به مقوله سلامت زنان تاکید کرد.

مشاور امور بانوان استاندار چهارمحال و بختیاری، اظهارکرد: زن تشکیل دهنده پیکره خانواده و اجتماع و پرورش دهنده نسل‌های بعدی جامعه است که چنانچه به سلامت آن توجه نشود نسلی ضعیف و بیمار را متولد می‏‌کند که هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای جامعه به دنبال دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به سلامت زنان در همه ابعاد، گفت: سلامت روان نیز یکی از ابعادی است که به ویژه در بانوان باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا