Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

چه کسی برای اولین بار توانست در فضا بخوابد ؟

از زمانی که بشر توانایی یافت که راه خود را به سمت فضا میسر کند، توانست در گام اول به هر آنچه را که از حضور در فضا – بررسی زمین و منظومه شمسی از زاویه ای دیگر – می‌خواست برسد، رسید و در این برنامه پر فراز و نشیب اتفاقات و رکورد های جالبی نیز رخ داده است که اگر چه بیشتر این اتفاقات و رخدادها سری و غیر قابل بحث است اما بعضی از آن ها همچون – چه کسی برای اولین بار توانست در فضا بخوابد – می تواند برای مردم جالب باشد. با میهن پست همراه شوید.

بنابراین حضور در فضا و اکتشافات فضایی همواره با هیجان، اضطراب و اتفاقات خاص همراه بوده و در این میان رکوردهایی برجای مانده که خواندن آنها خالی از لطف نخواهد بود و از زمانی که پای بشر به محدوده ای از اطراف زمین که از نظر علمی به آن «فضا» گفته می شود باز شد، همواره شاهد رکوردشکنی های جالب توجهی در این عرصه بوده ایم. که تعداد از آن ها را با هم مرور می کنیم.چه کسی برای اولین بار توانست در فضا بخوابد

نخستین فضانورد: در۱۲ آوریل ۱۹۶۱ بشر توانست به خارج از مرزهای محدود زمین نفوذ کند. در این روز یوری گاگارین به مدار زمین پرتاب شد تا پرواز تاریخی ۱۰۸ دقیقه ای را بر فراز سیاره مادر تجربه کند. او نخستین انسانی است که به فضا رفت.

یوری گاگارین
یوری گاگارین

گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخار بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب ۱۲ آوریل هر سال به عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود و جشن‌ها و گردهمایی‌هایی در سراسر جهان به یاد نخستین فضانورد جهان برپا می‌گردد.

مسن ترین فضانورد: جان گلن سناتور آمریکایی اهل اوهایو بود که در ۷۷ سالگی و در قالب مأموریت STS-۹۵ سوار بر شاتل دیسکاوری به فضا رفت. این اتفاق تاریخی در اکتبر ۱۹۹۸ روی داد. البته این دومین سفر فضایی این فضانورد به شمار می آمد. او همچنین رکورددار بیشترین فاصله زمانی میان دو مأموریت فضایی است یعنی ۳۶ سال و ۸ ماه!

جان گلن
جان گلن

جوان ترین فضانورد: جرمن تیتوف ۲۶ ساله سوار بر فضاپیمای Vostok ۲ در آگوست سال ۱۹۶۱ به فضا رفت. او دومین انسانی است که به مدار زمین رفته است و در خلال این مأموریت ۲۵ ساعته ۱۷ بار به دور زمین چرخید. او همچنین نخستین انسانی محسوب می شود که در فضا خوابیده است.

جرمن تیتوف
جرمن تیتوف

طولانی مدت ترین حضور متوالی فضایی تا قبل از سال ۲۰۱۶: والری پولی کف روس نزدیک به ۴۳۸ روز متوالی در ایستگاه فضایی میر (متعلق به شوروی سابق) ساکن بود. در واقع او از ژانویه ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ زمین را از بالا نظاره گر بود. از این حیث می توان او را رکورددار طولانی مدت ترین سفر فضایی غیرگروهی به حساب آورد.

 والری پولی کف
والری پولی کف

منبع: Space

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا