گوناگون

کاخ موزه باغچه جوق احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: احیای کاخ موزه باغچه جوق می‌تواند در جذب و توسعه‌ی گردشگری منطقه موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی،«جلیل جباری» در دیدار با «حسین فروزان» مدیرعامل سازمان منطقه‌ی آزاد ماکو با تأکید بر اهمیت تاریخی و طبیعی کاخ موزه‌ی باغچه جوق به عنوان تنها کاخ موزه زیبای شمال غرب کشور اظهار کرد: احیای این کاخ موزه می‌تواند در جذب و توسعه‌ی گردشگری منطقه موثر واقع شود.

وی با تأکید بر اینکه امضای تفاهمنامه‌ی همکاری میراث فرهنگی استان و منطقه‌ی آزاد تجاری ماکو به معنای کناره‌گیری این اداره‌کل از نظارت، حفظ و نگهداری آثار تاریخی نیست، گفت: مالکیت آثار تاریخی برعهده‌ی اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوده و منطقه‌ی آزاد ماکو طبق بند الف ماده‌ی 112 قانون برنامه‌ی پنجم توسعه با نظارت این اداره‌کل نسبت به مرمت و احیای کاخ موزه‌ی باغچه جوق در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان میراث فرهنگی و پس از تأئید شورای فنی این سازمان اقدام می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی افزود: بر اساس این تفاهمنامه منطقه‌ی آزاد تجاری ماکو ابتدا باید طرح‌های مرمتی و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی را به این اداره‌کل ارائه کند تا پس از تأئید شورای فنی، نسبت به آغاز عملیات اجرائی اقدام کند.

جباری ادامه داد: عملیاتی که بمنظور حفظ و احیای آثار تاریخی توسط منطقه‌ی آزاد تجاری ماکو انجام می‌شود بطور مداوم و مستمر تحت نظارت کارشناسان میراث فرهنگی این اداره‌کل بوده و نظارت عالیه بر این اقدامات توسط اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان است.

به گزارش ایسنا، مهندس «حسین فروزان»، مدیرعامل منطقه‌ی آزاد تجاری صنعتی ماکو نیز با ابراز خرسندی از همکاری میان دو طرف، اظهار کرد: حفاظت و حراست از میراث فرهنگی را وظیفه‌ای بر خود می‌دانیم و کمک به ساماندهی و مرمت آثار گرانبهای تاریخی شمال استان از اولویت‌های اصلی ما در توسعه‌ی گردشگری شهرستان ماکو است.

وی افزود: در جلساتی که با کارشناسان میراث فرهنگی داشتیم مقرر شد مرمت و استحکام‌بخشی کاخ موزه‌ی باغچه‌ی جوق اولویت اصلی ما در راستای همکاری با میراث فرهنگی باشد.

مدیرعامل منطقه‌ی آزاد تجاری صنعتی ماکو با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی مسئول و متولی اصلی میراث فرهنگی در کشور است، گفت: بنابراین در پروژه‌ی مرمت کاخ موزه‌ی باغچه‌ی جوق و دیگر آثار تاریخی ماکو از تخصص، کمک‌های فنی و فکری کارشناسان میراث فرهنگی در این زمینه استفاده می‌شود.

فروزان خاطرنشان کرد: در گام بعدی نیز در نظر داریم با همکاری میراث فرهنگی نسبت به مرمت و ساماندهی وضعیت دخمه‌ی سنگی فرهاد، ساختمان هلال‌احمر، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان بانک ملی ماکو اقدام کنیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا