گوناگون

کاربرد سلول‌های بنیادی برای درمان نازایی در موش موفقیت‌آمیز بود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین نصر اصفهانی ظهر امروز در سمپوزیوم سلول‌های بنیادی، کاربردها، پتانسیل‌ها و چشم‌اندازها با اشاره به این مطلب  اظهار داشت: در حال حاضر بدنبال انجام پژوهش سلول درمانی برای ناباروری در حیوانات بزرگتر از جمله میمون هستیم.

وی بیان داشت: در صورت موفقیت‌‌آمیز بودن این پژوهش‌ها می‌توان مجوز درمان نازایی انسان با استفاده از سلول‌های بنیادی را دریافت کرد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ تصریح کرد: در حال حاضر تحقیقات وسیعی در حوزه استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های مختلف صورت گرفته و نتایج قابل قبولی از آن در فاز حیوانی بدست آوردیم.

وی از درمان موفق آلزایمر و ضایعه مغزی حاصل از آن با کاربرد سلول‌های بنیادی خبر داد و اضافه کرد: در راستای پژوهش‌های سلول درمانی نیز آسیب‌دیدگی روی شبکیه چشم مدل حیوانات ایجاد کردیم که نتایج خوبی حاصل شد.

نصر اصفهانی استفاده از سلول‌های بنیادی جنین و ساخت عصب از این نوع سلول ها را تنها منحصر به این دسته از سلول ها ندانست و گفت: علاوه بر آن می‌توان از سلول‌های بنیادی پوست نیز برای ساخت بافت عصبی استفاده کرد.

وی گفت: سلول‌های بنیادی جنینی نسبت به دیگر سلول‌های بنیادی پتانسیل بالایی برای خود نوزایی و تمایز به انواع سلول‌ها دارند و از این رو مورد توجه خاص محققان قرار گرفته است.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ تاکید کرد: در مدل های حیوانی تحقیقات گسترده‌ای در خصوص کاربرد سلول‌های بنیادی جنینی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده شده که از مهمترین آن استفاده از این دسته سلول‌ها برای تولید تخمک و اسپرم است.

وی بیان داشت: اما این در حالی است که هنوز نگرانی‌هایی جهت استفاده از آنها در انسان وجود دارد.

نصر اصفهانی گفت: علی رغم محدودیت‌ استفاده از این سلو‌ل‌ها در زمینه بالینی امروزه کاربرد آن در زمینه کشف و کارایی داروها گسترده شده و از این رو سرعت شناخت تاثیر داروها و عملکرد آنها وابسته به سلول‌های بنیادی می‌شود.

وی ادامه داد: بر خلاف سلول‌های بنیادی جنینی ، سلول‌های بالغ و بند ناف قدرت تمایز محدودی دارند ولی در عوض کاربرد آنها به صورت روز افزون در درمان بیماری‌های انسانی زیادتر شده و از آنها در درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا