گوناگون

کارگاه آموزشی همیاران و محافظان طبیعت استان قزوین برگزار شد

81183091 5729077

به گزارش ایرنا، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: این کارگاه آموزشی به منظور استفاده از نیروهای مردمی در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی و ترویج فرهنگ آن، ویژه همیاران طبیعت فعال در استان برگزار شده است.

ˈهاشم گودرزوند چگینیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این کارگاه آموزشی در سه محور، حفاظت از عرصه های ملی، آشنایی با مسایل حقوقی و قوانین حفاظت از منابع طبیعی و مباحث ترویجی و فرهنگی در منابع طبیعی برگزار شده است.

وی اظهارکرد: ازجمله وظایف و ماموریت یگان حفاظت و فلسفه وجودی آن، حفاظت و صیانت ازعرصه های ملی، شناسایی تهدیدهای مختلف در راستای حفاظت از عرصه ها، تبیین آسیب پذیری ها در اراضی و عرصه های ملی، راهکارهای اجرایی در مقابله با آسیب پذیری تردد دام در عرصه ها، بهره گیری از مشارکت های مردمی در جهت حفاظت ار عرصه ها، اقدامات پیشگیرانه در جهت پیشگیری از آتش سوزی در مراتع می باشد.

گودرزوند چگینی افزود: همیاران می توانند در پیشگیری آسیب ها، اطلاع رسانی و اطفای حریق عرصه های منابع طبیعی با بسیج جوامع محلی بسیار موثر باشند.

وی اظهارکرد: باید نسبت به جلوگیری از پیامدهای تخریب منابع طبیعی اقدام و در راستای گسترش فرهنگ حفاظت از آن و احیای اراضی تخریب شده در بین آحاد جامعه تلاش کرد.

چگینی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد مساحت استان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد و همه مردم بطور مستقیم و غیرمستقیم از این منابع خدادادی استفاده می کنند، مشارکت مردم در حفاظت از این عرصه ها را بسیار ضروری دانست.

ˈجواد رزمیˈ استاد دانشگاه به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی نیز به تشریح مباحثی ازجمله فرهنگ سازی در منابع طبیعی، تعاریف و مفاهیم ترویج، اصول و هدف های آموزشی، نقش همیاران در زمینه تغییر رفتار مردم برای حفاظت بیشتر از منابع طبیعی، مفهوم نوآوری در فرهنگ سازی منابع طبیعی، ماهیت و وظایف ارتباطات همیاران، موانع برقراری ارتباط بین مروجین، محافظین و همیاران و سایر مردم و آشنایی با پرو‍ژه های ترویجی منابع طبیعی پرداخت.

این کارگاه آموزشی به مدت دو روز در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در حال برگزاری است.

استان قزوین دارای 853 هزارو 485 هکتار مرتع، 29 هزار و 150هکتار بیابان و 28 هزارو 157 جنگل است.

7390/ 614

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا