گوناگون

کاهش شدید سن مصرف سیگار در 5 سال گذشته

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد: طی پنج سال گذشته به شدت سن مصرف سیگار در میان جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه سیگار در میان جوانان دانشگاهی نیز بسیار رشد کرده و تنها نگرانی ما از این بابت است.

عابد فتاحی در گفت و گو با پانا، درخصوص نامه چهار هزار پزشک به رئیس جمهور برای مهار سونامی ‏سرطان ناشی از مصرف بی رویه قلیان و سیگار اظهار داشت: در رابطه با مصرف سیگار و دخانیات باید گفت که طی 10 سال گذشته فرهنگ سازی خاصی برای کاهش مصرف دخانیات به ویژه سیگار صورت گرفته است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در 15 سال گذشته مصرف سیگار در کشور خیلی عرف بود و تعداد افراد سیگاری بسیار زیاد بودند اما طی سال های اخیر با توجه به مساله فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دقیق میزان مصرف سیگار کاهش پیدا کرد.

کاهش سن مصرف سیگار در 5 سال گذشته
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اما طی پنج سال گذشته به شدت سن مصرف سیگار در میان جوانان کاهش پیدا کرده و متاسفانه کشیدن سیگار در میان جوانان دانشگاهی نیز بسیار رشد کرده و تنها نگرانی ما از این بابت است، بنابراین با توجه به اینکه این مساله یک هشدار جدی است ما پزشکان معتقد هستیم که سیگار به جز ضرر و زیان مادی چیز دیگری ندارد و منجر به بیماری های خطرناک و جبران ناپذیر برای افراد می شود.
وی با اشاره به اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان جهت مقابله با افزایش استعمال دخانیات نیز گفت: ما سعی کردیم به شکل منطقی با این مساله برخورد کنیم و جلسات متعددی نیز در این رابطه برگزار شده که امیدواریم وزارت بهداشت و ارگان های زیربط اقدامات جدی انجام دهند.

مردم بدانند استعمال سیگار و قلیان عامل بیماری‌های سرطانی است
فتاحی همچنین با اشاره به موضوع افزایش گرایش خانواده ها به مصرف قلیان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه های فعلی ما، ورود قلیان به منازل است که اخیرا مد شده و خانواده ها برای منزل قلیان تهیه می کنند که مصرف قلیان نیز برای سلامتی بسیار مضر است و مردم ما باید بدانند که با استعمال سیگار و قلیان اکثر بیماری های شایع سرطانی همچون سرطان مثانه، بیماری قلب و عروق و سرطان ریه گسترش می یابد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان یادآور شد: با توجه به حساسیت موضوع و گسترش انواع سرطان ها در اثر استعمال قلیان و سیگار ما و جمع زیادی از پزشکان متخصص نامه ای را به رئیس جمهور ارسال کردیم تا با اقدامات دولت بتوانیم پیشگیری را بر درمان مقدم کنیم.
به گزارش پانا، براساس ‏گزارش سازمان جهانی ‏بهداشت، سالانه پنج میلیون نفر به دلیل مصرف قلیان می ‏میرند و آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت نیز ‏گویای آن است که ‏‏15 درصد جوانان 13 تا 15 سال در کشور مصرف ‏کننده قلیان هستند و سالانه در مجموع 35 هزار ‏تن تنباکو در کشور دود می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا