گوناگون

کاهش صادرات به عراق به علت فعالیت داعش

استاندار آذربایجان‌غربی با تأئید بر اینکه صادرات به عراق به علت فعالیت داعش است، گفت: 37 هزار فرد بیسواد در بازه‌ی سنی 10 تا 30 سال در استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی آذربایجان‌غربی، «قربانعلی سعادت» در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران، با اعلام مطلب فوق افزود: در رابطه با نرخ بیسوادی، جزو 6 استانی هستیم که اخطار دریافت کردیم، سالانه 20 هزار نفر بیسواد در آذربایجان‌غربی تحت آموزش قرار گرفته و باسواد می‌شوند که درصدد هستیم این آمار را افزایش دهیم.

هدف‌گذاری برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در آذربایجان‌غربی در 5 ساله‌ی آینده

وی تصریح کرد: به آموزش و پرورش و دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده‌ایم که در جهت ریشه‌کن کردن بیسوادی در استان همه‌ی تلاش خود را به کار می‌بریم و دوشادوش خیرین مدرسه‌ساز نیز فعالیت می‌کنیم در این راستا نیز اعلام کرده‌ایم که آموزش بیسوادان در استان را سالانه از 20 به 50 هزار نفر افزایش می‌دهیم، تا ان‌شاء ا… بیسوادی در استان طی دوره‌ی 5 ساله ریشه‌کن شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به رسالت اصلی یک رسانه در امانتداری و صداقت در گفتار، یادآور شد: همه‌ی مسئولان این نظام نیز باید نسبت به حق مردم و بیت‌المال امانتدار بوده و صداقت در کار خود داشته باشند، ضرورت دارد از سیاست‌های مقام معظم رهبری و دولت در راستای پاسداری از ارزش‌های جامعه، آرمان‌های شهدا و ملت شهیدپرور ایران نهایت استفاده را بکار برد.

وی افزود: وظیفه داریم با مشکلات مردم طبق سیاست‌های دولت یازدهم عمل کرده و پیگیر آنان باشیم تا طبق برنامه‌ریزی عمل کرده و باری از مشکلات مردم را بکاهیم، رویکرد ما مچ‌گیری نیست بلکه رویکردی ارشادی است، تمایل به برخورد ارشادی و راهنمایی گونه با دستگاه‌های اجرایی داریم تا برخوردهای دیگر، با عزم جدی خواهان ریشه‌کن شدن مشکلات اداری و نارضایتی ارباب رجوع هستیم، چون نارضایتی از برخی مدیران نالایق بعنوان ضعف حکومتی تلقی می‌شوند.

بدهی آذربایجان‌غربی 6 برابر بودجه‌ی سالانه‌ی استان

مقام عالی دولت در آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، راه‌آهن ارومیه امسال به بهره‌برداری نمی‌رسد، اظهار کرد: 1700 میلیارد تومان از دولت گذشته بدهی برای ما در آذربایجان‌غربی به ارث رسیده است که باید اذعان کنیم بودجه‌ی استان امسال، حدود 270 میلیارد تومان است، یعنی تقریبا 6 برابر بودجه سالانه استان بدهی داریم، نمی‌توانیم مانور کافی در رابطه با پروژه‌های عمرانی استان داشته باشیم، منتظر سفر دکتر روحانی به آذربایجان‌غربی هستیم تا با استفاده از اعتبار مصوبات سفرهای استانی این بدهی‌ها را پاس کنیم.

وی در این‌باره ادامه داد: از سوی وزارت کشور این قول داده شد که تا پایان سال خط ریلی راه‌آهن به نقده برسد اما اگر واقع‌بین باشیم باید اذعان کرد که بعید به‌نظر می‌رسد راه‌آهن تا پایان سال به ارومیه برسد، اما می‌توان ایستگاه‌های راه‌آهن را تا پایان سال در ارومیه احداث کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه، «با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند نباید افراد حزب‌اللهی از سوی دولت در انزوا قرار گیرند، چه رویکردی برای تحقق بخشیدن به این رهنمود دارید؟» اظهار کرد: شرط اصلی برای خدمت در بدنه‌ی دولت، التزام به ولایت‌فقیه و جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی است، رهبر معظم انقلاب فرمودند افرادی که انقلابی و در دولت پیش خدمت کرده‌اند از سوی دولت گوشه‌گیر نشوند، باید توجه کرد که ایشان چیزی در رابطه با تغییر مدیران بیان نداشتند، مدیرانی انقلابی و حزب‌اللهی داشتیم که توسط دولت گذشته تبعید شده بودند، همان افراد را یافته و در بدنه‌ی دولت جا دادیم، هم‌چنین برخی را که تغییر داده‌ایم پرونده‌های تخلف دارند که به‌علت حفظ آرامش در جامعه از بازگو کردن آنان خودداری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد به جذب حداکثری داریم، دولت روحانی نیز طبق برنامه‌های خود، فصل مشترکی با همه‌ی احزاب و نیروها داشته و اعلام داشته است که هیچ ارتباطی با تندروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارد، در دوره‌های پیشین نیز که در آذربایجان‌غربی پست استانداری را بر عهده داشتم همگان شاهد هستند که از افراد نخبه اصلاح‌طلب و اصولگرا در بدنه‌ی دولت استفاده کردم.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: حتی در زمان ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی بعنوان کاندیدای ریاست جمهوری، عده‌ای از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با من تماس گرفته و خواهان ایجاد دو ستاد جداگانه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای حمایت از آیت‌الله شدند.

از همه‌ی فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ادبی در چارچوب قانون حمایت می‌کنیم

سعادت در پاسخ به پرسش، آیا لغو کردن برگزاری برخی کنسرت‌ها هدفمند است و افرادی خواهان تضعیف دولت هستند؟ گفت: از همه فعالیت‌های هنری، فرهنگی و ادبی در چارچوب قانون حمایت می‌کنیم، برنامه‌ها نباید مخالف ارزش‌های جامعه باشد و مسئولان مربوطه در این رابطه نیز باید پیش از ارائه‌ی مجوز پیش‌بینی‌های لازم را در این راستا داشته باشند تا پس از صدور مجوز مشکلاتی نمایان نشود، به هر حال این مسائل را در راستای تضعیف دولت نمی‌بینم بلکه در این رابطه بیشتر بحث هنجارشکنی مطرح است.

وی با اشاره به دستگیری خواننده‌ی مطرح در برنامه‌ی شهرداری ارومیه افزود: شهرداری مکان خوبی برای برگزاری این مراسم انتخاب کرده بود اما متأسفانه زمان برگزاری مناسب نبود، این مراسم یک روز ما قبل عید سعید فطر برگزار شد که می‌توانست پس از رمضان و یا پس از افطاری برگزار شود، شهرداری ارومیه یا باید خواننده دعوت شده را توجیه می‌کرد و یا زمان برنامه را تغییر می‌داد، به هر حال روزه‌خواری و هنجارشکنی در آن مراسم انجام شود که مناسب نبود.

استاندار آذربایجان‌غربی، در رابطه با بخشنامه‌ی خود مبنی بر عدم موافقت با استعفای معاونان، مشاوران و فرمانداران در جهت ثبت‌نام برای نمایندگی مجلس، اظهار کرد: استانداری در معرض تهمت‌های مختلفت در این راستا قرار داشت که برای ایجاد آرامش چنین بخشنامه‌ای را ابلاغ کردیم.

مقام عالی دولت در آذربایجان‌غربی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه، مشکل اصلی استان بیکاری است چه تمهیداتی برای کاهش نرخ بیکاری در استان اندیشیده شده است؟ گفت: آماری که از سوی سازمان آمار منتشر شده مورد تأئید ما نیست، چون در آن گزارش هر فردی را که در طول یک هفته 2 ساعت کار می‌کند را بعنوان فرد شاغل معرفی می‌کنند، اعلام شده که 118 هزار فرد بیکار در آذربایجان‌غربی وجود دارد اما آمار واقعی بسیار بیشتر از این رقم هستند، درهر خانواده حداقل چند فرد تحصیلکرده بیکار وجود دارد، افزایش بیکاری در جامعه به گونه‌ای شده که فضای ایجاد شده برای خانواده‌ها قابل تحمل نیست، طی روزهای گذشته مادر دو فرزند تحصیلکرده اقدام به خودکشی کرد که از سوی نیروهای امداد و نجات، نجات یافت، این مادر طی نامه‌ای که به من داشته اعلام کرده که علت اصلی این اقدام وی، بیکاری فرزندان او است، این مسأله بیانگر عمق فاجعه است.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه، یکی از مقاصد اصلی صادرات آذربایجان‌غربی، عراق است که طبق آمار بدست آمده صادرات استان به این کشور تحت تأثیر فعالیت‌های گروهک تروریستی داعش قرار گرفته است، چه تمهیداتی برای جبران کاهش صادرات به این کشور اندیشیده شده است؟ اظهار کرد: کاهش صادارت به عراق را تأئید می‌کنیم، استکبار جهانی ایجاد جنگ مذهب علیه مذهب در منطقه را خواستار است که این مسأله علاوه بر امنیتی بودن، اقتصاد را نیز به طبع خود مورد تأثیر قرار می‌دهد، حتی خود ترکیه که حامی این افراد است به‌لحاظ اقتصادی در این رابطه متضرر شده است.

وی در این‌باره افزود: بیش از 100 کارگر که در بحث حمل کالا در مرز «تمرچین» فعال بودند بیکار شدند و صادرات نیز کاهش داشته است، باید به یاد آورد که با برخی سیاست‌های دولت گذشته، 90 درصد تجارت با عراق را ترکیه جایگزین شد که علاوه‌بر آن تجارت با افغانستان و آسیای میانه را نیز از دست دادیم، وضعیت مرزهای آذربایجان‌غربی بسیار مناسب‌تر از استان‌های کردستان و کرمانشاه است که در این راستا سعی داریم با تجهیز مرزهای استان به دستگاه‌های پیشرفته، کاهش صادارت به عراق را جبران کنیم، چون این کاهش صادرات موقتی است.

استاندار آذربایجان‌غربی با تأکید بر ضرورت ایجاد اشتغال جایگزین کشاورزی برای مردم استان، افزود: استفاده‌ی بی‌رویه از آب در مصارف کشاورزی یکی از علل اصلی خشکی دریاچه‌ی ارومیه است، باید جایگزین مناسبی به جای اشتغال در کشاورزی داشت، که این امر ما را بر آن داشت تا در شورای برنامه‌ریزی برروی صنعت، معدن و بازرگانی تمرکز بیشتر و خاصی داشته باشیم.

وی در رابطه با احداث شهرک صنعتی فاز 3، گفت: این شهرک در مناطق خشک شده دریاچه‌ی ارومیه احداث شده که در مواقع پرآبی نیز آن مناطق تقریباً خشک بود، پس طبق پیش‌بینی‌ها در راستای کاهش بارندگی و افزایش دما و خشکسالی به وجود آمده، بالا آمدن سطح آب در آن منطقه بعید به‌نظر می‌رسد و خطری این شهرک صنعتی را تهدید نمی‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت فعال بودن شهرک‌های صنعتی در سطح استان، گفت: بعنوان مثال، تنها با فعال کردن شهرک صنعتی فاز3، برای 30 هزار نفر فرصت اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار برای ایجاد 12 کارخانه پتروشیمی در آذربایجان‌غربی

سعادت با بیان اینکه، توسعه‌ی زیرساخت‌های اقتصادی استان را در کانون توجه خود قرار داده‌ایم، اظهار کرد: زیرساخت‌های توسعه‌ی اقتصادی باید ایجاد شود که در این راستا برنامه‌هایی برای مناطق ویژه‌ی اقتصادی و مناطق آزاد داریم، سرمایه‌داری اعلام آمادگی کرده که خواهان ایجاد 12 کارخانه‌ی پتروشیمی در استان است اما برای حمایت از وی باید راه‌آهن و فرودگاه مناسبی در منطقه داشته باشیم.

وی افزود: سرمایه‌داران استانی نیز داریم که در خارج استان سرمایه‌گذاری می‌کنند، یک سرمایه‌گذار نیز خواهان سرمایه‌گذاری برای فرودگاه و خریداری 5 تا 8 فروند هواپیما بود که با دستگیری بابک زنجانی، این سرمایه‌گذار احساس خطر کرد و از کشور خارج شد.

وی هم‌چنین در رابطه با واگذاری بحث احیای دریاچه‌ی ارومیه به دانشگاه صنعتی شریف تهران، گفت: متأسفانه این مسأله در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه بعنوان یک ضعف تلقی شد، آیا دانشگاه صنعتی شریف اعتبار مالی زیادی دارد یا دانشگاه ارومیه و جهاد دانشگاهی استان؟ آیا دانشگاه صنعتی شریف ارتباط زیادی با دانشگاه‌های خارج کشور دارد یا دانشگاه ارومیه؟ دانشگاه صنعتی شریف تاکنون 2 میلیارد تومان در رابطه با احیای دریاچه‌ی ارومیه هزینه کرده که هیچ ریالی دریافت نکرده است، آقای «کلانتری» در ستاد احیای دریاچه ارومیه طبق برنامه‌ریزی این سیاست را طرح کرده‌اند و در این برنامه دستگاه‌های استان و دانشگاه ارومیه را ناظر بر برنامه‌های اجرایی در این رابطه تعیین کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با ارتباط با کشور جمهوری آذربایجان اظهار کرد: در زمان «حیدر علی‌اف» روابط مناسب بود، چون خط‌دهی استکبار جهانی برروی وی اثر کمی داشت اما «الهام» و برخی جریان‌های خاص در این کشور از زمان روی کار آمدن، روابط با ایران را مورد محدودیت قرار دادند، محدودیت‌ها از سوی کشور آذربایجان انجام شد و امیدواریم با برطرف کردن روادید از سوی این کشور، روابط به حد مناسب خود افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: اجازه نمی‌دهیم دشمن در استان ما در میان مذاهب تفرقه‌افکنی کند، چون شیعه و سنی در آذربایجان‌غربی همیشه همانند برادر در کنار یکدیگر به زندگی خود ادامه داده‌اند، امنیت شرط اصلی توسعه‌ی اقتصادی است و اجازه‌ی خدشه‌دار کردن امنیت را به کسی نمی‌دهیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا