گوناگون

کاهش 30 درصدی مرگ ناشی از برق گرفتگی در دو ماه اول سال

81223300 5799136

به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، از کل موارد برق گرفتگی در دو ماهه ابتدایی امسال 73 نفر مرد و 11 نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر برق گرفتگی در مدت مشابه سال قبل 107 نفر و تعداد زنان 13 نفر بود.

در این مدت استان های خوزستان با 14، تهران با 13، خراسان رضوی با 9، البرز با هفت و فارس با شش فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از برق گرفتگی را داشته اند.

آمار مرگ ناشی از برق گرفتگی در استان های دیگر کمتر از چهار نفر بوده؛ در بسیاری از استان ها نیز هیچ مرگ ناشی از برق گرفتگی گزارش نشده است.

بر اساس این گزارش آمار تلفات برق گرفتگی در سال گذشته 750 نفر بوده که در مقایسه با سال قبل از آن 8.9 درصد بیشتر شده است. از کل متوفیات برق گرفتگی در سال گذشته 687 نفر مرد و 63 نفر زن بودند.

یادآور می شود در 10 سال گذشته (1383 تا 1392) شش هزار و 740 نفر به علت برق گرفتگی در کشور جان خود را از دست دادند که سال 1389 و سال 1392 با 750 نفر دارای بیشترین آمار و سال 1382 با 474 نفر دارای کمترین میزان مرگ های ناشی از برق گرفتگی بودند.

** برای پیش گیری از برق گرفتگی به نکات زیر توجه کنیم

بررسی های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد که اغلب این حوادث به دلیل آشنا نبودن با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین روی می دهد.

فیوزها، چه اتوماتیک چه غیر اتوماتیک از برق گرفتگی جلوگیری نمی کند و جریان برق بسیار اندکی ـ در حد 100 میلی آمپر ـ در صورت عبور از بدن ما، با از کار انداختن قلب، موجب مرگ انسان می شود، در حالی که فیوزها با جریان ده ها و حتی صدها برابر این میزان هم از کار نمی افتند.

به خاطر داشته باشیم فیوزها با قطع جریان برق از وقوع خرابی در سیم کشی و آتش سوزی پیشگیری می کنند و نمی توانند از برق گرفتگی و مرگ ناشی از آن جلوگیری کنند.

از سویی سیم اتصال به زمین در پیشگیری از برق گرفتگی نقش موثری دارد. وجود سیم سوم در سیم کشی منازل (سیم اتصال به زمین) بسیار مهم بوده و به جلوگیری از برق گرفتگی کمک می کند.

برق گرفتگی در محیط های مرطوب بسیار محتمل تر از محیط های خشک است. مقاومت دست خشک انسان در مقابل برق، هزاران برابر بیشتر از پوست خیس و مرطوب است و لذا خشک نگه داشتن پوست دست و مراقبت جهت اجتناب از هر گونه تماس با وسایل هادی جریان برق به پیشگیری از بروز این حوادث کمک خواهد کرد.

به یاد داشته باشیم در صورتی که با برق سر و کار داریم از کفش های با عایق خشک استفاده کنیم و مراقب باشیم هیچ قسمتی از بدن ما به طور مستقیم با زمین تماس پیدا نکند.

اجتمام(1)** 9317*1580

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا