گوناگون

کتابخانه‌های مشارکتی در استان کردستان افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل احمدی شامگاه پنجشنبه در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید بیجار اظهار داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آمادگی دارد تا از ایجاد و راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی در سطح کردستان حمایت کند و انتظار می‌رود که سایر ادارت و سازمان‌های دولتی نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان کردستان در راستای تقویت امر مطالعه و کتابخوانی بیان کرد: مشارکت تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی یکی از نیازهای اصلی جامعه است و انتظار می رود که این مهم در استان کردستان مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با بیان اینکه امروزه یکی از معیارهای توسعه‌یافتگی کتابخوانی و اصل وجود فضای کتابخانه است، بیان کرد: امروزه کتابخانه‌ها به عنوان مرکز ثقل فرهنگی و اجتماعی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به قدمت و عقبه تاریخی و فرهنگی شهرستان بیجار، گفت: با توجه به اینکه شهرستان بیجار خواستگاه فرهنگی و تاریخی است، باید در ایجاد فرهنگ کتابخوانی و عضویت در کتابخانه‌ها در سطح استان نیز سرآمد باشد.

احمدی با بیان اینکه از جمعیت 92 هزار نفری حدود 3 هزار و 500 نفر یعنی حدود چهار درصد از مردم بیجار در کتابخانه‌های این شهرستان عضویت دارند، گفت: نیاز است برای افزایش این تعداد تدابیر خاصی اندیشیده شود.

وی گفت: وضعیت حضور در کتابخانه‌ها در استان کردستان شاید به نسبت برخی از استان‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد ولی باید آن را با معیارهای توسعه یافتگی مقایسه کنیم.

احمدی با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی و مطالعه به لحاظ کیفی و کمی می‌توان بررسی کرد، افزود: وضعیت مطالعه و کتابخوانی به لحاظ کیفیت وضعیت مناسبی ندارد اما به لحاظ کمیت با وجود کتاب‌های بسیار و متنوع از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی بر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین ورود دانش‌آموزان به کتابخانه و ترغیب به مطالعه با مشارکت‌های اداره آموزش و پرورش بیجار تأکید و این مهم را عاملی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های استان کردستان تجارت فرهنگی و اقتصاد کتاب را آفت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و گفت: خانواده، مدرسه و دولت و رسانه‌ها و به طور کلی جامعه از ارکان موثر مهم ایجاد انگیزه

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بیجار نیز در ادامه این جلسه طی سخنانی با اشاره به اهمیت افزایش مطالعه در جامعه گفت: افزایش شاخص های مطالعه نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی کشور دارد.

بیژن زندیه بر لزوم زمینه سازی برای ترویج فرهنگ مطالعه تاکید کرد و افزود: افزایش زیربنای کتابخانه های عمومی و همچنین توجه به نیازهای مخاطبان می تواند در افزایش شاخص های مطالعه اثرگذار باشد.

وی با اشاره به نقش مهم کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ کتابخوانی بیان کرد: این نهاد فرهنگی با توجه به رویکردها و برنامه های خود می تواند کتابخوانی را در میان اقشار مخلف جامعه ترویج دهد.

فرماندار بیجار بر لزوم حمایت از کتابخانه های عمومی تاکید کرد و گفت: همه باید از این نهاد که با هدف توسعه کشور فعالیت می کند حمایت کنیم 

زندیه با تأکید بر افزایش و ترویج فرهنگ کتابخوانی و سرانه مطالعه مفید، گفت: ، یکی  از معیارهای توسعه‌یافتگی کشورها سرانه مطالعه و میزان کتاب‌های منتشرشده است.

وی در پایان سخنان خود در این جلسه با بیان اینکه امروز دشمنان با بهره‌گیری از فضاهای مجازی سعی در دور کردن جوانان و نوجوانان کشورمان از ارزش‌های انقلاب دارند، گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی با بهره‌گیری از فضای کتابخانه‌ها یکی از بهترین راهکارها برای آگاه‌سازی جوانان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا