گوناگون

کتاب کار و فن آوری بر اساس نظرات دبیران در استان‌ها اصلاح می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حمید احدی ظهر یکشنبه در نخستین همایش استانی تجربیات سبز در مشهد اظهارکرد: اکنون در مرحله اعتبار بخشی هستیم بزودی از استانها برای اصلاح کتاب بر اساس نظرات دبیران دعوت خواهد شد.

وی با بیان این که برای اجرای دوره های ضمن خدمت معلمان نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم، تصریح کرد: در این کتاب انجام پروژه‌ها نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی از قراردادن پودمان‌های کار بافلز، برق و الکترونیک و شهروند الکترونیک در کتاب جدید خبرداد و اظهار داشت: صنایع دستی، تهیه برنامه‌های چندرسانه‌ای، دامپروری، مسائل اداری – مالی، معماری و سازه نیز در این پروژه ها گنجانده شده است.

عضو شورای برنامه‌ریزی درسی کارو فن آوری وزارت آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌شود در هرکدام از این پروژه‌ها شایستگی‌های فنی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

احدی توجه به کاستی های حوزه اشتغال را مورد توجه قرارداد و ابراز داشت: سعی بر این است توانمندی فن آوری وارد حوزه آموزش شده با تلاش معلمان در این رابطه، به تعلیم و تربیت عملی دانش آموزان بیشتر همت گماریم.

وی توجه به علایق دانش آموزان، استفاده از بسته های آموزشی، توجه به پودمان‌ها و پروژه‌ها را مورد تاکید قرارداد و افزود: سعی بر این است ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان ابزاری برای یادگیری مد نظر معلمان قرارگیرد.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز در این همایش گفت: به روزرسانی دروس عملی در آموزش و پرورش منجر به تولید می شود.

علی مدنی افزود: همگامی دانش با تکنولوژی روز می‌تواند دانش آموزان را ماهر کند.

وی با بیان این که دانش هر تکنولوژی نوینی باید ابتدا در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا معلم بتواند آن را به شاگردانش بیاموزد، ابراز داشت: مبادله تفاهم نامه وزارت آموزش و پرورش با دستگاهها و کارخانجات می تواند در این مسیر کارساز باشد.

وی با اشاره به این که اکنون با رشد اطلاعات جهانی و عدم برنامه ریزی در این خصوص داریم عقب می افتیم، تاکید کرد: امید است با تدوین سند برنامه درسی و استمرار آن این شکاف از بین برود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: برای رسیدن به تحول بنیادین باید سند درسی داشته باشیم ایجاد ارتباط حلقوی بین دانش و تکنولوژِی، خلق دانش می کند.

وی یادآور شد: دانش فراگرفته شده توسط دانش آموزان باید تبدیل به مهارت، کار و تولید شود.

وی به ارائه روش‌های آموزشی گروهی، فردی و همراه با تکنولوژی پرداخت و تصریح کرد: اکنون روش‌های گام به گام و انفرادی که همراه با تشخیص استعدادها و علایق و از سوی دیگر فن آوری در آن نقش داشته باشد، بهتر نتیجه می دهد.

اقدس محمودی دبیرعلمی همایش استانی کار و فن آوری از ارسال 33 اثر به دبیرخانه این همایش خبرداد و افزود:  این همایش از اواخر بهمن ماه سال گذشته کلید خورد.

وی هدف از برگزاری این نشست علمی – تخصصی را هم اندیشی با سرگروههای دروس فنی و استفاده از تجارب آنان دانست و بیان داشت: ایجاد انگیزه و ترغیب به مطالعه از یک سو و زمینه سازی خلاقیت برای ارائه راهکارهای علمی و عملی از دیگر اهداف این طرح بوده است.

وی از استفاده بهینه از بنیه علمی معلمان و استادان در این زمینه سخن گفت و افزود:ارتقا مهارت و بهبود دیدگاه تدریس کتاب در این همایش مدنظر بوده است.

وی افزود: معلمان در محورهای ارائه تجارب برتر در حیطه روشهای نوین یاددهی – یادگیری، ارائه پروژه های برتر همراه با مستندات و تحلیل محتوای کتاب بر اساس سند تحول بنیادین و برنامه درسی در این مسابقه علمی شرکت کردند.

دبیرعلمی همایش استانی کار و فن آوری افزود: درکمیته علمی – تخصصی برای ارزیابی 33 اثر،از محور نخست 3 اثر،موضوع دوم 6 اثر و محور سوم نیز 8 اثر پذیرفته شد.

محمودی تصریح کرد: آثار برتر هر محور در این همایش ارائه و چکیده مابقی تحقیقات و تالیفات در بسته‌های آموزشی به شرکت کنندگان اهدا شد.

برپایه همین خبر کارشناس مسوول گروههای آموزشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: توسعه خلاقیت، کارآفرینی، نقادی و تحلیل معلمان در این همایش ملاک کار بود.

مریم کاظمی افزود: ما برآنیم تا برپایه خرد و هوشمندی به نتایج گروهی دست یابیم.

وی تصریح کرد: عصر ما دنیای تولید دانش و بازآفرینی معناهای تازه است.

وی با بیان این که ساختار فرایند یاددهی- یادگیری باید در ذهن دانش آموز شکل بگیرد، اظهار داشت:امروز فن آوری آموزشی مبتنی بر تکنولوژِی به بازشناسی حقیقت در آموزش و توسعه همگانی تاکید دارد.

به گفته کاظمی معلمان عصر حاضرباید به دنبال چگونگی یاددادن برای یادگرفتن باشند.

در ادامه این همایش هادی کوشا  طرح بازارچه‌های محلی، مریم هنرور مقاله تحلیل محتوا وعزت لشکری پروژه برتر تقویم رومیزی را برای حاضران ارائه کردند.

همایش کار و فنآوری با جلسات پرسش و پاسخ و کارگاه آموزشی هوشمندسازی کلاس و مدارس از سوی “شرکت صدرا” ادامه یافت.

به برترین‌های همایش لوح تقدیر و هدایایی نیز اهدا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا