گوناگون

کتیبه های باستانی شوش خوانده می شود/ حضور کارشناسان یونسکو ماه آینده در شوش

مجتبي گهستوني در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن پرونده ثبت جهاني شوش در دستور كار كارشناسان يونسكو، متوليان و دوستداران حوزه ميراث فرهنگي در ماه هاي گذشته و وقت باقي مانده سعي كرده اند شرايطي را فراهم بياورند تا كارشناسان با دقت بيشتري اين ميراث فرهنگي و تاريخي كشورمان را مورد ارزيابي و بررسي قرار دهند و زمينه هاي لازم براي ورود كارشناسان يونسكو را بيش از پيش فراهم كنند.

 وي  با بيان اينكه وجود هر گونه كمبود در پرونده اين پايگاه، ثبت جهاني شوش را با خلل روبرو خواهد كرد، افزود: به همين منظور پايگاه شوش تصميم گرفت تا با دعوت كارشناسان متعدد در حوزه هاي گوناگون ميراث فرهنگي از نقاط مختلف براي بررسي و ارزيابي  بيشتر و ايجاد يك سري آمادگي هاي لازم در سطح شهرستان و استان، پرونده بي عيب و نقصي را براي ارايه به كارشناسان يونسكو تهيه كند زيرا اين پرونده مي تواند براي ايران يك ثبت جهاني ديگر را به ارمغان بياورد.

دبير انجمن دوستدار ميراث فرهنگي خوزستان تصريح كرد: از ميان اين كارشناسان مي توان به حضور پروفسور عبدالمجيد ارفعي كارشناس زبانهاي ايران باستان و مترجم لوح كوروش با سابقه و تخصص بالا در مطالعه هزاران كتيبه عيلامي و تاريخي در خوزستان اشاره كرد كه مديران و كارشناسان پايگاه شوش مي توانند  با بهره مندي از نظرات كارشناسي و فني وي در رابطه با شوش مي تواند به خوبي از تجاربش براي هدايت به سمت و سوي صحيح در اين مسير بهره مند شوند.

گهستوني ادامه داد: پروفسور ارفعي براي ارزيابي وضعيت پيش رو در هفته هاي گذشته به خوزستان سفر داشته و با سفري دوباره به استان در هفته آينده براي تكميل مراحل ارزيابي در كنار تيم مشاوره و كمك كننده پايگاه شوش قرار مي گيرند.

وی با بیان اینکه قرار است پرفسور ارفعی برخی کتیبه های موجود در شوش را قرائت کند، با اشاره به اینکه بخش زیادی از کتیبه های موجود در شوش باید خوانده شوند، تاکید کرد: کتیبه های تاریخی شوش پس از خوانده شدن در نمایشگاهی دائمی در معرض استفاده پژوهشگران و فعالان در این عرصه قرار می گیرند.

گهستونی اظهار كرد: با توجه به اينكه شوش يكي از معدود شهرهاي باستانی زنده ايران است و خوشبختانه در خوزستان واقع شده است داراي سابقه هاي تاريخي و تمدني بسياري است و طبيعتا فرصت از دست رفته در سال هاي گذشته باعث شده كه همه را به اين امر ترغيب كند تا شرايط ثبت جهاني اين اثر تاريخي را به وجود بياورند.

دبير انجمن هاي دوستدار ميراث فرهنگي خوزستان عنوان كرد: اگر شوش در ماه آينده كه كارشناسان ثبت جهاني براي بررسي وضعيت اين پايگاه به ايران مي آيند، به ثبت برسد، خوزستان داراي سه پايگاه ثبت جهاني بعد از چغازنبيل و پايگاه هاي آبي تاريخي شوشتر مي شود و اين امر سطح و جايگاه خوزستان را از لحاظ ميراث فرهنگي در دنيا ارتقا خواهد داد.

گهستوني افزود: خوزستان گهواره تمدن ايران و در اصل دروازه ورود تمدن به ايران بوده است و وجود آثار تاريخي متعدد از دوره هاي مختلف تاريخي گواهي بر اين ادعا است اما خيلي ها به اين امر با ديده ابهام نگاه مي كنند و متاسفانه به آن توجه چنداني نشده است و زيرا خوزستان را به عنوان يك استان صنعتي مي شناسند.

وي تاكيد كرد: در صورت ثبت جهاني شوش مي توان مثلث هاي گردشگري خوبي را بين شوش، دزفول و شوشتر و يا شوش، اهواز و شوشتر با توجه به اهميت هايي كه اين شهر ها دارند، به وجود آورد.

دبير انجمن دوستدار ميراث فرهنگي خوزستان با بيان اينكه فوايد ثبت جهاني شوش تنها براي ميراث فرهنگي نيست بلكه سطح اجتماعي شهر را نيز متاثر خواهد كرد، گفت: به طبع ثبت جهاني همچنين مي توان وضعيت موجود در بخشهايي مانند هتل ها، مهمانپذيرها، مسافرخانه ها، رستورانها و جاده ها را ارتقا داد زيرا پس از اين ثبت بالطبع راه هاي دسترسي، منازل شهري، اصلاح منظري، خدمات عمومي و مبلمان شهري و خدمات تاكسيراني و اتوبوسراني نيز بايد در نه تنها در شوش بلكه در تمام شهرهايي كه داراي آثار ثبت جهاني هستند ارتقا يافته و در خور شهرهايي با اين ويژگي ها باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا