گوناگون

کدام میراث معنوی استان سمنان برای ثبت ملی معرفی شدند؟

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان سمنان کاندیداهای آئین‌ها و صنایع‌دستی و فنون سنتی برتر نخستین”جشنواره میراث معنوی” را معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، «محمد حسین بحرالعلومی» در مراسم اختتامیه این جشنواره، گفت: به زودی، برترین‌های این جشنواره برای شرکت در اجلاسیه بین المللی اصفهان معرفی می‌شوند.

وی گفت: اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث‌ فرهنگی ناملموس از شانزدهم تا بیستم مهر ماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود.

وی، آئین‌های حنابندان، گل‌غلتان، اُله خوانی، گل‌هاکنی، نذر شمع‌بانی، آئین عیدانه، نذر سمنوپزان، دوخت کیسه مراد، بازی‌های محلی دخترانه، قصه‌گویی و روائی خوانی(رباعی خوانی) را به عنوان کاندیداهای انتخاب برترین آئین عنوان کرد.

بحرالعلومی گفت: گلیچ بافی، زیورآلات سنتی، سوزن‌دوزی استان، البسه محلی استان، فنون تهیه محصولات دامی عشایر سنگسر وگلیم بافی نیز از جمله کاندیداهای فنون سنتی برتر استان سمنان است.

نخستین جشنواره میراث معنوی با برپایی 30 غرفه و همراه با اجرای بازی‌های محلی، موسیقی محلی، نان و غذای سنتی از بیست و دوم تا بیست و چهارم مردادماه امسال در سمنان برگزار شد.

در این جشنواره بسیاری از آئین‌های معنوی استان سمنان که فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده در معرض عموم اجرا شد.

بنا بر تعریف یونسکو، میراث معنوی شامل سنت‌ها و ابرازهای شفاهی،هنرهای نمایشی، اقدامات اجتماعی، آیین‌ها و جشنواره‌ها، دانش و اقدام‌های مربوط به طبیعت و جهان و مهارت در هنرهای دستی سنتی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا