گوناگون

"کرم ساقه‌خوار" در مشهد به راه افتاد

دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) صبح امروز، دوم مهر وارد ایستگاه میدان شریعتی پروژه خط 2 قطار شهری مشهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، ابوالفضل میرزایی فیض‌آباد، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، امروز، دوم مهر در حاشیه مراسم ورود دستگاه حفاری مکانیزه به ایستگاه میدان شریعتی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه رنسانس حمل و نقل ریلی در کلان‌شهر مشهد در حال رقم خوردن است، بیان کرد: این دستگاه حفاری 3988 متر مسیر صعب‌العبور را از میدان شهید جوان تا ایستگاه میدان شریعتی طی کرده است.

وی اظهار کرد: این دستگاه حفار از کنار ساختمان‌های عظیم گذشته و آسیبی به معابر و ساختمان‌ها وارد نکرده است. ایستگاه میدان شریعتی یک سوله عظیم در بالای سطح زمین نیست بلکه یک گنج هنری زیرخاکی در ارتفاع منفی 25 متر است.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد اضافه کرد: این دستگاه دارای 1300 تن وزن با قطر 9 متر و 48 سانتی‌متر و 110 متر طول است. امیدواریم در سال 96 پروژه خط 2 قطار شهری مشهد به بهره‌برداری برسد. ایستگاه میدان شریعتی در واقع نقطه تلاقی خط یک و 2 قطار شهری است.

مدیرعامل قطار شهری مشهد با بیان اینکه این دستگاه حفار در حد دو یا سه میلی‌متر انحراف دارد، افزود: ساخت این دستگاه الهام گرفته از کرم ساقه‌خوار درخت است.

وی بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ع) در بهره‌برداری، تامین و نگهداری این دستگاه حفار خودکفاست.

شهردار مشهد نیز در حاشیه این مراسم گفت: قسط اول پیش پرداخت واگن‌های خط 2 قطار شهری مشهد یعنی حدود 17.5 میلیون یورو به سازنده و پیمانکار آن پرداخت شده است.

سید صولت مرتضوی با اشاره به اینکه برای پروژه خط 2 قطار شهری مشهد به کمک‌های دولت امیدواریم، ادامه داد: برای تامین واگن‌های قطار شهری، سال گذشته با کشور چین قراردادی منعقد کرده‌ایم و با پیگیری‌های متعددی که انجام شده قسط اول پیش پرداخت این واگن‌ها یعنی حدود 17.5 میلیون یورو به سازنده و پیمانکار آن پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر چین در حال طراحی و ساخت این واگن‌ها بوده و فردا نیز با تعدادی از طرف‌های مقابل برای ارائه گزارش از شروع عملیات طراحی، جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

مرتضوی با اشاره به اینکه قرار بر ساخت 100 دستگاه واگن است، گفت: پس از ناقل شدن قرارداد به مدت 18 ماه اولین قسمت از ناوگان وارد کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم وعده‌های رییس‌جمهور محقق شود البته ما نیز پیگیر آن هستیم تا طعم شیرین بهره‌برداری این پروژه بر کام مردم و زائران بنشیند. در ایام نیمه شعبان از ایستگاه راه‌آهن شاهد خروج دستگاه حفار از جبهه شمالی بودیم که در واقع دو هفته زودتر از موعد به اتمام رسید. بر حسب گزارشات در جبهه جنوبی حدود چهار کیلومتر حفاری انجام شده و امیدواریم با تدابیر جدید دستگاه تی‌.بی‌.ام به صورت همزمان برای رسیدن به ایستگاه میدان شهدا شروع به فعالیت کند.

مرتضوی اضافه کرد: در صورتی که دستگاه تی‌.بی‌.ام شمالی نیز در خط 2 فعال شود، امیدواریم حفاری از ایستگاه راه‌آهن به شهدا تا پایان سال 93 به اتمام برسد و در غیر این صورت در زمان پیش‌بینی شده یعنی خرداد 96 به اتمام می‌رسد.

اجرای خط 3 قطار شهری نیازمند 6 هزار میلیارد تومان اعتبار

محسن انتظاری هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: پروژه خط 3 قطار شهری مشهد نیازمند شش هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه پیشنهاد اعتبار 6000 میلیارد تومانی برای خط 3 قطار شهری قبل از سفر هیات دولت به مشهد ارائه شده بود، اظهار کرد: هر کیلومتر اجرای این پروژه میان 150 تا 180 میلیارد تومان هزینه لازم دارد. این پروژه باید با اعتبار 817 میلیارد تومان در پایان سال 92 به اتمام می‌رسید اما به دلیل وجود مشکلات مالی از طریق شورای عالی فنی کشور تغییر مبانی مالی داده شد و 1500 میلیارد تومان بودجه برای بهره‌برداری این پروژه در اوایل سال 96 به تصویب رسید.

تصویب 100 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خط 2 قطاری شهری مشهد

انتظاری با اشاره به سفر اخیر هیات دولت به مشهد خاطرنشان کرد: 100 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه خط 2 قطار شهری تصویب شده اما چیزی که در این زمان اهمیت دارد حرکت پروژه است. در حال حاضر نسبت به شرایط جدید چند درصد از پیشرفت پروژه عقب هستیم و ما نیز باید به عنوان شورای چهارم پشتوانه و ناظر بر کار شهرداری باشیم و نباید بگذاریم که این حرکت که رکودی در حفاری محسوب می‌شود، متوقف شود.

رئیس شورای اسلامی مشهد با اشاره به اینکه باید در اجرای خط 2 قطار شهری مشهد با افزایش ساعت کاری سریع‌تر پروژه را به اتمام برسانیم، اظهار کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز باید اقداماتی را که در اصلاحیه قرارگاه آمده است به خوبی به انجام برساند. اگر به روند پروژه خط 2 قطار شهری در سال گذشته توجه کنیم مشاهده می‌شود که نه چراغی روشن و نه حرکتی بود. در واقع این پروژه به مثابه کشتی به گل نشسته‌ای بود اما شورای چهارم این پروژه را به عنوان پروژه مهم در اولویت قرار داد.

وی ابراز امیدواری کرد، شهرداری، ‌استانداری و هیات دولت برای دست‌یابی به بودجه و تسریع در پیشرفت خط 3 و 4 پروژه قطار شهری کمک کنند.

انتهای پیام

4

4

4

4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا