گوناگون

کرم گلوگاه، سالانه 2500 میلیارد ریال از جیب باغداران ایرانی می‌زند

یک کارشناس زراعت و باغداری و استاد دانشگاه از کرم گلوگاه بعنوان تهدیدی برای انارستان‌های کشور یاد کرد و گفت: کرم گلوگاه سالانه حدود 2500 میلیارد ریال را از جیب کشاورزان ایرانی می‌زند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه سمنان، دکتر گلدان‌ساز در اولین جشنواره انار ایوانکی با بیان اینکه باید تهدیدهای موجود در بازار جهانی در خصوص افزایش تولید انار را جدی گرفت، اظهارکرد: میزان تولید بالای سالیانه و عدم استفاده از سم‌پاشی و کودهای شیمیایی در کشت و تولید انار، دو خصوصیت مهم انار ایران در بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین تهدیدها برای انار ایران، افزایش رو به رشد تولید در کشورهای مختلف جهان است به طوری که هم‌اکنون تولید کشور هند بسیار به ایران نزدیک شده و ترکیه نیز در سالهای اخیر 2 تا 3 برابر اراضی زیر کشت خود را افزایش داده‌اند. افغانستان نیز به تازگی با شعار کشت انار به جای خشخاش در صدد کشت زیاد انار است.

این کارشناس ارشد کشاورزی و زراعت تصریح کرد: در این خصوص مسئولان باید توجه ویژه‌ای داشته باشند و دغدغه بیشتری برای افزایش تولید این محصول داشته باشند.

گلدان‌ساز ادامه داد: ما در ایران 70هزار هکتار، اراضی زیرکشت انار داریم در صورتی که اخیرا چینی‌ها حدود 110 هزار هکتار به کشت خود اضافه کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه تولید انار با این چالش مواجه نشود باید به دنبال راهکاری مناسب بود که مهمترین آن می‌تواند ارتقای میزان تولید در سطح باشد به طوری که متوسط برداشت انار از هر هکتار حدود 8 الی 10 تن است اما در برخی از مناطق از هر هکتار70 الی 80 تن برداشت می‌شود و این امر با ارتقای تغذیه درخت و هرس به موقع امکان پذیر خواهد شد.

این استاد دانشگاه همچنین از کرم گلوگاه بعنوان یکی از بزرگترین آفت‌های انار یاد کرد و گفت: متاسفانه این آفت سالانه 30 تا 40 درصد به باغات انار خسارت وارد می‌کند و حدود 250 میلیارد تومان را از جیب کشاورزان دور می‌کند که رفع این آفت نیاز به عزم جدی و دانش روز دارد.

گلدان‌ساز از روش کنترل زراعی مکانیکی، کاشت ارقام مقاوم انار، حذف پرچم، کنترل بیولوزیک، پرورش زنبور تریکوگراما و تغذیه با اسانس آنغوزه برای مقابله و کنترل کرم گلوگاه در انارستان‌های ایران نام برد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا