گوناگون

کشاورزان بهاري بايد از کشاورزي سنتي خارج و به دنبال شیوه های نوين باشند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حبیب الله حاتم نیا ظهر پنجشنبه در نشست با کارشناسان مديريت جهاد کشاورزي شهرستان بهار که بمناسبت گراميداشت هفته جهاد کشاورزي برگزار شد، با بیان اینکه کشاورزي کار انبياء الهي است، اظهار داشت: عظمت اين کار بر احدي پوشيده نيست تا جایی که کشاورزي در اسلام نوعي عبادت است .

حاتم نيا با اشاره به اینکه کشاورزان شهرستان بهار از زحمت کش ترین کشاورزان کشور هستند، افزود: کشاورزان این شهرستان سالیان سال است که با زراعت خود مواد غذایی مردم منطقه را به نحو احسن فراهم می کنند پس باید توجه به این قشر به عنوان تأمین کنندگان مواد اولیه و همچنین چرخانندگان چرخ اقتصاد این منطقه بیش از این توجه شود.

وی با بیان این مطلب که کشاورزان بهاري باید بدانند که اگر بیش از این نیز از زمین های شهرستان بهره برداری کنند فردا روزی دیگر قادر به برداشت محصول از این اراضی نخواهند بود، گفت: کشاورزان این شهرستان می توانند با خروج از کشاورزي سنتي و پرداختن به کشت کشاورزي نوين منابع آب و خاک هر خود را برای آینده فرزندانشان حفظ کنند.

حاتم نیا افزود: در حال حاضر این شهرستان از کشت تک محصولي ( سيب زميني ) رنج مي برد پس کشاورزان بايد کشتهاي جايگزين را در نظر بگيرند و به دنبال کشت محصولاتي پيش روند که هم بازار پسند بوده و هم سود دهي بهتري براي آنها بهمراه داشته باشد.

وی اذعان داشت: بايد محصولاتي در شهرستان توليد شود که کم آب برباشد تا در آينده دچار بحران کمبود آب نشويم.

حاتم نیا با بيان اينکه جهاد کشاورزي امروز نقش بسيار مهمي در راستای توسعه کشور اسلامي  دارد، گفت: کشاورزان و مجموعه جهاد کشاورزی یکی از ارگانهای تأثیر گذار در تحقق شعار امسال است.

13 و نیم درصد از اراضي کشاورزی شهرستان بهار به سیستم آبياري تحت فشار مجهز است

مدير جهاد کشاورزي شهرستان بهار نیز در این نشست گفت: شهرستان بهار در توليد آلو، گوشت مرغ و سيب زميني رتبه اول و در توليد شير، تخم مرغ و سير رتبه سوم استان همدان را دارا است.

هوشنگ کرمی افزود: شهرستان بهار در توليد کل محصولات دامی زراعي و باغي در مجموع رتبه سوم استان همدان را دارد.

کرمی با بیان این مطلب که هدف اصلي جهاد کشاورزی تأمين امنيت غذايي مردم است، اذعان داشت: ساليانه 766 هزار تن انواع محصولات زراعي دامي و باغي در شهرستان با ارزش ريالي 274 ميليارد تومان، تولید می شود تا جائیکه این میزان تولیدات 15 درصد محصولات زراعی استان همدان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه 13 و نیم درصد از اراضي کشاورزی شهرستان بهار به سیستم آبياري تحت فشار مجهز شده است، اظهار داشت: 85 درصد از هزينه اجرای آبياري تحت فشار به صورت بلاعوض توسط دولت به پرداخت مي شود و 15 درصد الباقي نيز در قالب تسهيلات در اختيار کشاورزان قرار مي گيرد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا