گوناگون

کشت 10 هزار هکتاری کلزا با مشارکت فرانسه در فارس

کارشناس مسئول دانه‌های روغنی و کلزای سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: امسال 10 هزار هکتار کلزا با مشارکت کشور فرانسه و با استفاده از ارقام هیبرید پرمحصول در اراضی زراعی فارس کشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، منصور رشیدی شنبه 12 مهر در جمع خبرنگاران گفت: این نخستین‌بار است که در کشور و فارس، این ارقام از کلزا با مشارکت یک کشور خارجی، کشت می‌شود.

کارشناس مسئول دانه‌های روغنی جهادکشاورزی فارس گفت: همکاری برای کشت ارقام هیبرید به مدت پنج سال انجام می‌شود و در این مدت کارشناسان فرانسوی در کنار کارشناسان سازمان جهادکشاورزی فارس تمام مراحل از کاشت تا برداشت را تحت نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ارقام الویس، نپتون، ناتالی و دانوب از ارقام هیبریدی پرمحصول فرانسوی است که در مناطق سردسیر و معتدل سرد فارس کشت می‌شود، گفت: تاکنون نزدیک به 20 تن بذور ارقام پر محصول فرانسوی و آلمانی به استان حمل شده است.

رشیدی ادامه داد: با توجه به اهمیت کشت کلزا به‌عنوان یک دانه روغنی مهم در تناوب و ترکیب و الگوی کشت استان و مزایای این محصول از قبیل سازگاری با تمام شرایط آب و هوایی استان فارس، این اقدام اجرایی شده است.

به گفته این کارشناس مسئول، افزایش عملکرد 27 تا 25 درصدی محصولات گندم و ذرت بعد از کشت کلزا، کنترل بعضی از بیماری‌ها از جمله پاخوره گندم و علف‌های هرز توسط کلزا، استفاده کامل از نزولات به‌دلیل پائیزه بودن کشت، داشتن هیبریدهای با عملکرد بالا و ارقام زودرس و مقاوم به ریزش دانه، از جمله مزایای کشت کلزا به‌شمار می‌رود.

رشیدی همچنین استفاده از ارقام جدید بذر کلزا را موجب افزایش درآمد کشاورزان و رونق کارخانه‌های تولید روغن نباتی فعال در فارس دانست و گفت: از جمله خصوصیت‌های این ارقام هیبرید جدید، قدرت رشد اولیه بالا، قدرت شاخه دهی زیاد، وزن هزاردانه بالا، یکنواختی درگلدهی، حساسیت کمتر به تاریخ کاشت، تحمل زیاد سرما، مقاوم به ورس و ریزش دانه وغلاف، طول دوره گلدهی طولانی و همزمانی رسیدگی غلاف‌ها، مقاومت در برابر بیماری‌ها، درصد روغن‌دهی بالا و عملکرد مطلوب آن است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا