Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

کشف توپ سنگی عجیب در جنگل‌های بوسنی + عکس

کشف توپ سنگی عجیب در جنگل‌های بوسنی این روزها مورد در حالی مورد توجه رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته است که این توپ سنگی ۳ متر دارد و در جنگل‌های بوسنی کشف شده و باعث بحثی داغ در محافل دانشگاهی شده است: آیا این سنگ ساخته مادر طبیعت است یا به دست تمدنی از دست رفته به وجود آمده است؟ با میهن پست همراه شوید.

این توپ سنگی عجیب کروی که بزرگ‌ترین کره سنگی کشف شده در جهان به شمار می‌رود، در نزدیکی شهر زاویدویچ کشف شده است در حالی که به زمین چسبیده است و بر اساس گفته‌های سم سمیر، باستان‌شناس که در ماه مارس این سنگ را پیدا کرد، به احتمال زیاد این سنگ حاوی مقدار بالایی آهن است و بیش از ۳۰ تن وزن دارد و البته نباید فراموش کرد که سام سمیر آسماناگیچ، معروف به ایندیانا جونز بوسنیایی، با کشف اخیرش مباحث داغی را در محافل دانشگاهی به وجود آورده است.

ممکن است این توپ سنگی درنهایت به عنوان بزرگ‌ترین توپ سنگی روی سیاره انتخاب شود. گاهی اوقات سم سمیر به خاطر سفرهایش به دور جهان، ایندیانا جونز بوسنیایی خوانده می‌شود. وی ۱۵ سال را صرف تحقیق روی «پدیده توپ‌های سنگی ماقبل تاریخ» کرده است.

به نظر سمیر، توپ بوسنیایی می‌تواند بزرگ‌ترین توپ سنگی ساخته شده به دست بشر در اروپا باشد. وی می‌گوید: «بسیاری از این سنگ‌ها در سراسر دنیا پیدا شده‌اند که می‌توانند اشاره‌ای به تمدن گمشده پیشرفته‌ای در سال‌های دور داشته باشند که متاسفانه هیچ مدرک ثبت شده‌ای از آنها در دست نداریم. دوما، به نظر می‌رسد آنها دارای تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای بودند که متفاوت از تکنولوژی‌های فعلی ماست. و در آخر، آنها از قدرت اشکال هندسی باخبر بودند چراکه کره در کنار هرم و اشکال مخروطی یکی از قدرتمندترین اشکال هندسی به شمار می‌رود».

براساس یونسکو، سازمان فرهنگی، علمی و تحصیلی سازمان ملل متحد، کره‌های سنگی مشابهی در چندین مکان در کاستاریکا نیز کشف شده است. معنی، کاربرد و نحوه تولید این شی هنوز یک راز باقی مانده است. کره‌های واقع در کاستاریکا به خاطر لایه ضخیمی از رسوبات که برای قرن‌ها آنها را زیر خاک دفن کرده بود، از غارت در امان ماندند و به سرنوشت دیگر سایت‌های باستان‌شناسی کاستاریکا دچار نشدند.

کشف سمیر باعث ایجاد بحث داغی میان دانشمندان و استادان شده است، وی ادعا می‌کند علاوه بر توپ‌های سنگی عظیم‌الجثه، تپه‌های خاصی در دره ویسوکو بوسنی و تونل‌های زیرزمینی و اهرام پناهگاه باستانی در هرزگوین وجود دارد.

آنتونی هاردینگ، از انجمن باستان‌شناسی اروپا، در این‌باره اظهار کرد: «در این تپه‌ها موارد باستان‌شناسی اصیل و قابل توجهی وجود دارد که گفته می‌شود متعلق به قرون وسطی یا احتمالا عصر برنز یا رومی‌‌ها است».

وی در ادامه افزود: «این احتمال که شاید سازه‌ای ۱۲ هزار ساله زیر این تپه‌ها وجود داشته باشد، خواب و خیال است و هر کسی با اطلاعات اولیه از باستان‌شناسی یا تاریخ قادر به تشخیص آن است».

سمیر بر این باور است که کره عظیم بوسنیایی ساخته دست طبیعت نیست. طبق گفته‌های مندی ادواردز، از دانشگاه منچستر، شاید این سنگ مثالی از سنگال باشد. سنگال یا تحجر به سنگی فشرده، معمولا به شکل کروی گفته می‌شود که از رسوب سیمان معدنی طبیعی میان فضاهای بین ذرات ساخته می‌شود. هنوز مباحثه بر سر این موضوع که این اشیای کروی به دست انسان‌هایی از تمدنی گمشده ساخته شده‌اند یا هنر دست مادر طبیعت هستند، ادامه دارد.

منبع: iltasanomat

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا