Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آغاز پروژه موشکی جدید در SpaceX توسط دو سرمایه‌گذار + ویدیو

پروژه موشکی جدید در SpaceX توسط دو سرمایه‌گذار در حالی شروع شده است که فضا و دستیابی به مدارهای زمین هنوز هم یک رقابت جانانه است اما امروز دیگر بحث دستیابی صرف مطرح نیست و عواملی همچون امنیت و هزینه تمام‌شده هستند که حرف نخست را در پیروزی و شکست می‌زنند. یا میهن پست همراه شوبد.

دو تن از میلیاردرهای سرمایه‌گذار در شرکت اسپیس‌ایکس اکنون سرمایه یک میلیون دلاری را برای ساخت نوع تازه‌ای از موشک‌های فضایی هزینه کرده‌اند تا نه‌تنها با موشک‌های ساخت خودشان بلکه با رقبا هم یک رقابت تازه را شروع کرده باشند.پروژه موشکی جدید در SpaceX

البته باید گفت که روزگاری تمامی موشک‌ها ابتدا برای اهداف نظامی ساخته می‌شدند و سپس برای اهدافی همچون فضانوردی تغییر داده می‌شدند. بیش از ۵ دهه رقابت میان شرق و غرب به طور کامل با این روش ادامه داشت و موشک‌های سایوز روسی هنوز هم از همان نسل جنگ‌افزارهای تغییر یافته هستند که مشغول به خدمت هستند اما اکنون شرکت‌های خصوصی وارد عرصه شده‌اند و تکنولوژی‌هایی را صرفا برای اهداف فضایی طراحی می‌کنند.

در این میان دو سرمایه‌گذار اصلی SpaceX مبلغ یک میلیون دلار را در شرکت «وکتور» (بُردار) سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا پروژه‌ای برای ساخت یک موشک تخصصی برای حمل ماهواره‌های کوچک به مدار زمین ساخته شود. این موشک تازه قادر خواهد بود محموله‌هایی به وزن ۵ تا ۵۰ کیلوگرم را با هزینه ۲ تا ۳ میلیون دلار برای هر پرواز، به مدار زمین برساند. این مبلغ در مقابل هزینه هر پرواز فالکون ۹ که برای حمل باری بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلو گرم طراحی شده و ۶۰ میلیون دلار آب‌ می‌خورد، بسیار به‌صرفه خواهد بود.

این در حالی است که شرکت ویرجین گلکتیک قصد استفاده از پرتابگر هواپیمایی خود به نام «شوالیه سفید» را برای این منظور دارد و گوگل هم با سرمایه‌گذاری مشترک یک میلیارد دلاری در اسپیس‌ایکس برای استفاده از فالکون ۹ برنامه‌ریزی می‌کند.

شرکت وکتور اعلام کرده که نمونه‌های نخستین طرحش توانسته‌اند تا ارتفاع ۱۰۰ هزار پایی بدون مشکل پرواز کنند و در تابستان نخستین آزمایش پرتاب موشک کامل این شرکت انجام خواهد شد و برنامه‌ریزی برای دستیابی به مدار زمین در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.

منبع:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا