Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

کشف فسیل دو گل ۱۵ میلیون ساله سالم درون کهربا + عکس

کشف فسیل دو گل ۱۵ میلیون ساله سالم درون کهربا توسط محققان دانشگاه اورگان که به شکلی شگفت‌انگیز سالم و تازه به نظر می ماند تعجب دانشمندان را به خود جلب کرده است. این درحالی است که این دو گل جدید بخشی از ۵۰۰ فسیلی بودند که در اکتشاف زمینی جورج پوینار محقق دانشگاه اورگان در سال ۱۹۸۶ کشف شده‌اند. با میهن پست همراه شوید.

کشف فسیل دو گل ۱۵ میلیون ساله در حالی مورد توجه محققان قرار گرفته است که زیست‌شناسان دو گونه کاملا جدید از گیاهی منقرض شده را معرفی کردند که فسیل آنها برای ۱۵ میلیون سال درون کهربا محبوس شده‌بود.گیاه استریکنوس الکتری به سرده بوته‌ها و درختان گرمسیری تعلق دارد و به تولید استرکنین زهرآگین شهرت دارد. محققان آمریکایی نام این گیاه را از روی عبارت لاتین کهربا، الکترون انتخاب کرده‌اند. این دو گل جدید بخشی از ۵۰۰ فسیلی بودند که در اکتشاف زمینی جورج پوینار محقق دانشگاه اورگان در سال ۱۹۸۶ کشف شده‌اند.

در این میان باید گفت که پوینار حشره‌شناسی مشهور است و بیشتر نمونه‌های جمع‌آوری شده نیز فسیل حشرات هستند، اما پس از ۳۰ سال او به صورت ناگهانی با فسیل این دو گل مواجه‌شد. این گل‌ها برخلاف دیگر نمونه‌های گیاهی محبوس در کهربا به شکلی عجیب کامل هستند. پوینار در سال ۲۰۱۵ تصاویری با وضوح بالا را برای محققانی در دانشگاه روتگرز ارسال کرد.

نکته قابل توجه در خصوص این فسیل ها این است که گل‌ها به اندازه‌ای سالم هستند، گویی که هم‌اکنون از شاخه جدا شده و به زمین افتاده‌اند. محققان دانشگاه روتگرز با مقایسه ویژگی‌های فیزیکی این فسیل‌ها با ۲۰۰ نمونه از گونه گیاه استریکنوس موفق به شناسایی آن شدند.

بد نیست بدانید که گیاهان سرده استریکنوس هریک تا حدی سمی هستند، برخی از آنها نسبت به دیگری سمی‌ترند از این رو برخی از آنها برای مدتی بیشتر توانسته‌اند زندگی کنند زیرا دربرابر گیاه‌خواران از سیستم دفاعی برخوردار بوده‌اند. مشهورترین سمی که از این سرده از گیاهان به دست می‌آید استریکنین نام دارد که از آن در ساخت سم مرگ‌موش استفاده می‌شود و همچنین به این سم در فیلم روانی آلفرد هیچکاک نیز اشاره شده‌است.

جالب است بدانید که بیش از ۸۰ هزار گیاه گلدار دیگر از جمله گیاهانی که منبع غذایی انسان به شمار می‌روند مانند سیب‌زمینی، آفتابگردان و قهوه نیز از اعضای این خانواده از گیاهان قرار دارند.

 با هم در میهن پست تصاویری از این فسیل های و بهتر بگوییم گل های ۱۵ میلیون ساله سالم را تماشا می کنیم.

منبع: RT

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا