Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

کشف محل آب در مریخ توسط کاوشگر MRO شناسایی شد + عکس

کشف محل آب در مریخ در حالی توسط کاوشگر MRO شناسایی شد است که  ناسا بر این باور است که مریخ نوردهایی که در سال‌های آینده به سطح این سیاره فرستاده می‌ شوند قادر به جمع‌آوری آب آشامیدنی خواهند بود و می‌توان از همین آب برای تامین سوخت راکت‌های فضایی استفاده کرد.در ادامه با میهن پست همراه شوید.

ناسا با استفاده از کاوشگر MRO که از حدود یک دهه قبل در حال گردش به دور مدار کره مریخ است، موفق به شناسایی هشت محل مختلف در سطح این سیاره شده که در آن ها لایه‌ های ضخیمی از یخ وجود دارد و البته این یخ‌ ها در زیر سطح کره مریخ قرار گرفته‌اند، اما در تصاویر به صورت لایه‌ های شیب‌ دار در حال محو شدن قابل مشاهده هستند. بنابراین کشف محل آب در مریخ نیز با این شرایط می تواند ، بشر را برای سفر دائمی به این سیاره آماده کند.

کشف محل آب در مریخ
کشف محل آب در مریخ

مدارگرد شناسایی مریخ MRO – Mars Reconnaissance Orbiter یک فضاپیمای چندمنظوره ناسا می‌باشد که خیرا نیز کشف محل آب در مریخ را نیز توسط این کاوشگر انجام شده است. بنابراین برای شناسایی و اکتشاف مریخ از روی مدار، طراحی شده‌ است. هنگامی‌که این مدارگرد به مدار مریخ رسید، به پنج فضاپیمای دیگر در مدار یا روی سطح آن سیاره پیوست: نقشه‌بردار سراسر مریخ، مارس اکسپرس، ادیسه مریخ و دو مریخ‌نورد؛ و سپس به بیشترین رکورد عملکرد یک فضاپیما در اطراف مریخ رسید. این فضاپیمای ۷۲۰ میلیون دلاری توسط لاکهید مارتین و زیر نظر آزمایشگاه پیشرانه جت ساخته شده‌است. پرتاب آن در ۲۱ مرداد ۱۳۸۴، در ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ به مدار مریخ دست یافت، و در آبان ۱۳۸۵ پس از ۵ ماه ترمز هوایی، به مدار نهایی علمی خود رسید و فاز اولیه علمی را شروع کرد.
کشف محل آب در مریخ
کشف محل آب در مریخ

دانشمندان بر این باورند که با بررسی این عکس‌ها و اطلاعات دیگر می‌توان داده‌ های بیشتری در مورد ترکیبات لایه‌ های زیرین کره مریخ به دست آورد که تا به حال بشر دانش چندانی در مورد آن ها جمع آوری نکرده بود. برخی تحقیقات حاکی از آن است که یک سوم از لایه‌های زیرین سطح کره مریخ از یخ ضخیم تشکیل شده است که ذخیره آب کافی برای حضور طولانی مدت در این سیاره نزدیک به زمین را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.

به نظر می‌ رسد این کشف جدید امیدواری ها را به حضور طولانی مدت انسان‌ ها در سطح کره مریخ را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا