Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرورزشی

کفش های مخصوص دویدن چگونه می توانند مفید یا مضر باشند ؟

کفش های مخصوص دویدن مفید هستند یا مضر ؟ در ادامه قصد داریم با ارائه نتایج یک آزمایش که بر روی شانزده دونده انجام شده جواب این سوال را بصورت دقیق اعلام کنیم . برای مشاهده توضیحات بیشتر در ادامه با میهن پست همراه باشید .

امروزه پیاده روی و دویدن یکی از ورزش های سالم و بسیار ارزان محسوب می شود . شما برای انجام این ورزش تنها به یک کفش مناسب و یک فضای سالم احتیاج دارید . اما چه کفشی واقعا مناسب برای پیاده روی و دویدن است .

ممکن است مکانی که شما برای انجام این ورزش انتخاب کرده اید دارای زمین سفت و سختی از آسفالت و بتن باشد و شما با خیال راحت از اینکه دارای کفش های مخصوص دویدن هستید به این موضوع توجهی نکرده و به ورزش خود ادامه دهید .

با اینکه علم و  فناوری در صنعت کفش  هم تاثیرات زیادی داشته اما حالا حدود چهل سال است که آسیب دیدگی های ناشی از پیاده روی با کفش های نامناسب هنوز هم آثار مخربی در فیزیولوژی بدن انسان دارند .

محققان ابتدا تصور می کردند که کفش های پیاده روی به دلیل داشتن لایه های ارتجاعی و انعطاف پذیری بسیار مناسبی که دارند میان پا و سطح زمین فاصله مناسبی ایجاد کرده و ماهیچه پا را شل می کنند.

این موضوع از طرفی برای اینکه این عضو بدن را از خطر آسیب دیدگی دور می کند خوب است  امابه دلیل شل کردن ماهیچه آثار بدی روی کف و ماهیچه پا خواهد گذاشت.

محققان با تغییرات فیزیولوژی پا در آسیب دیدگی از دویدن  تصمیم گرفتند آزمایشی برای تایید و یا رد این موضوع طراحی کنند . آنها از شانزده نفر دعوت کرده و از آنها خواستند روی یک تردمیل در دو حالت بدون کفش و با استفاده از کفش بدوند. آنها روی سطح تردمیل هم سنسور های نیرو را برای بررسی آزمایش قرار دادند.

محققان در انتها به این نتیجه رسیدند که  دویدن با کفش های مخصوص بسیار بهتر از دویدن بدون آنها است .پیاده روی با  کفش های مخصوص دویدن ،  ماهیچه پا را شل نخواهد کرد و  بلکه باعث می شود پا فشار بیشتری به خود بیاورد تا بتواند قوس کف پا را حفظ کند . پس فشار بیشتر به ماهیچه ها می آید و شما باید برای دویدن انرژی بیشتری بگذارید اما این فشار به سود شماست و باعث می شود تا پای شما آسیب نبیند.

 

منبع    sciencemag

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا