گوناگون

کمبود شدید آب شرب در نواحی مرزی گلستان

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان گفت: کمبود آب شرب در نواحی مرزی استان در حال تبدیل شدن به بحران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ،علی اکبر آقایی در جلسه حل مشکل تأمین آب شرب مناطق مرزی استان اظهار کرد: گلستان جزء استان‌هایی است که به شدت با مشکل کمبود آب شرب مواجه است و این کمبود آب در مناطق مرزی استان به دلیل نبود بسیاری از زیرساخت‌ها و کمبود امکانات، نمود بیشتری دارد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان گفت: ما در نواحی مرزی با فقدان و کمبود منابع مواجهیم و به دلیلی که این مناطق برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است باید حل مشکلات مرزنشینان را در اولویت کارهای خود قرار دهیم.

آقایی، اصلاح ساختار شبکه آبرسانی را از جمله راه‌های کوتاه مدت در حل مشکلات مربوط به کمبود آب شرب بیان کرد و افزود: حدود 95 درصد از منابع آب شرب استان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که با توجه به وجود بیش از 10 هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در سطح استان و بهره برداری کشاورزی از این چاه‌ها، اصلاح الگوی کشت و نظارت جدی اداره کل جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند در مدیریت مصرف بسیار اثرگذار باشد.

وی با تأکید بر استقرار اداره آب منطقه‌ای در شهرستان مراوه تپه متذکر شد: سه سال از شهرستان شدن مراوه تپه می گذرد و با توجه به مشکلات آب که در روستاهای این شهرستان مرزی وجود دارد، استقرار اداره آب منطقه ای در مراوه تپه باید در اولویت کاری مدیران آب منطقه‌ای استان قرار داشته باشد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: فرمانداران در حوزه های شهری و روستایی با مشخص کردن نقاط زرد و قرمز خود در حوزه آب، گزارش جامعی از وضعیت فعلی آب در حوزه‌های مصرف شرب، کشاورزی و پیش بینی وضعیت در سال‌های آینده، تهیه و این گزارش ها را به استانداری ارسال کنند. با تهیه و ارسال این گزارش‌ها ضمن ایجاد آمادگی و پیشگیری از وقوع بحران‌های احتمالی، در بحث دریافت بودجه از تهران بتوان با ارائه مستندات، بودجه لازم را برای سال‌های بعد اخذ کرد.

به گزارش ایسنا، متوسط بارندگی سالانه گلستان 450 میلیمتر است که این میزان با توجه به شرایط اقلیمی استان متفاوت است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا