گوناگون

گرانی کتاب، پای مخاطب را بیشتر از گذشته به کتابخانه‌های عمومی باز می‌کند

احمد شاکری نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پیشنهادها و الویت‌های پیش‌روی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در دوره جدید دبیرکلی آن گفت: یکی از اولویت‌های پیش روی نهاد، بررسی فعالیت‌های انجام شده است تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. آن‌چه در این میان از اهمیت برخوردار است، این نکته است که تغییر افراد در سمت‌ها می‌تواند موضوعیت داشته باشد به ویژه در مقوله فرهنگ و مسائل فرهنگی که سبقه فرد اهمیت زیادی دارد. اما آن‌چه در جایگاه اول اولویت قرار می‌گیرد، خواسته و برنامه‌های افراد است. یعنی افراد با طرح و برنامه‌هایشان است که شناخته می‌شوند.

این داستان‌نویس ادامه داد:‌ کتابخانه‌های عمومی از نظر تعدد، کمیت و دخیره منابع کتب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است یعنی بسیاری از کتابخوان‌های ما، امروز مشتری کتابخانه‌ها هستند. به خاطر گران شدن کتاب، بر تعداد این مشتری‌ها افزوده خواهد شد و اهمیت کتابخانه‌های عمومی بالاتر خواهد رفت. آن‌چه که اهمیت دارد این است که منابع کتابخانه‌ها تامین شود. این نکته بعد از دوره آقای واعظی تعطیل شده بود. چون پیش از آن هیئت‌های کارشناسی کتاب در این زمینه فعالیت می‌کردند و درباره طیف وسیعی از کتاب‌ها تصمیم‌گیری می‌شد.

نویسنده مجموعه داستان «سرزمین پدری» گفت: اولویت مهم دیگر، درباره هیئت خرید کتاب است. طرح کتاب من که در دوره قبلی نهاد انجام شد، به مخاطبان امکان دسترسی آسان به کتاب‌های نایاب را می‌داد یعنی کارشناسان نهاد با ثبت درخواست مخاطبان در سیستمی رایانه‌ای، نیازسنجی کرده و کتاب‌های نایاب را در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند. این موضوع هم در زمینه کتاب‌های تازه چاپ بود و هم کتاب‌های قدیمی. طیف وسیعی از مخاطبان کتابخانه‌ها، مخاطب داستان و رمان هستند و طیف وسیعی از همین مخاطبان، طرفدار داستان‌هایی هستند که به آن‌ها، عبارت عامه‌پسند اطلاق می‌شود. بنابراین باید برای این طیف وسیع از مخاطبان کتابخانه‌ها، هم به لحاظ ارزش ادبی و هم مضمونی، برنامه‌ریزی کرد. گزینش چنین کتاب‌هایی می‌توانند برای مخاطب با اهمیت باشد و به تربیت سلیقه او بیانجامد. پیشنهاد من در این زمینه استفاده از ظرفیت خود کتابخانه‌هاست. یعنی از کتابخانه‌ها، استفاده‌ای وسیع‌تر از حد یک سالن مطالعه شود.

شاکری ادامه داد: کتابدار می‌تواند به مخاطب مشورت کارشناسی بدهد؛ حتی می‌تواند سیر مطالعاتی پیشنهاد کند. بنابراین تعریف کتابدار حرفه‌ای بسیار مهم است. در این زمینه پیشنهاد می‌کنم نهاد کتابخانه‌ها، برنامه‌های دیدار نویسندگان و مخاطبان را برگزار کند. با توجه به تعدد و شمار بالای کتابخانه‌ها، اگر برنامه‌های این چنینی به صورت ماهانه یا فصلی برگزار شود، از جهت‌های مختلف به مقوله فرهنگ و کتابخوانی کمک خواهد کرد. به این ترتیب هم نویسنده‌ها با سلیقه مخاطب آشنا می‌شوند و هم می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی برای نویسنده‌ها مفید باشد. چون متاسفانه این روزها، بسیاری از نویسندگان برای ذهنیت خودشان می‌نویسند. از طرف دیگر اگر برای یک نویسنده ممکن باشد که به یک کتابخانه در شهر یا روستایی سفر کند، در مواجهه با مخاطبانش می‌تواند به کسب تجربه نویسنده و رغبت خوانندگان بیانجامد.

وی گفت: چنین طرح‌هایی یک جنبش و پویایی در فضای کتابخوانی کشور ایجاد می‌کند. نهاد از این منظرها، تعداد شعبه‌ها و داشتن امکانات در کشور بی‌نظیر است. در نهاد به این ظرفیت کمتر توجه شده است و البته این توجه، برنامه و بودجه مناسب می‌خواهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا