گوناگون

گرد و غبار اراک را فرا گرفت

کارشناس واحد پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: افزایش غلظت گرد و غبار در هوای اراک روز پنجشنبه موجب کاهش دید افقی و کیفیت ناسالم هوای این شهر شد.

ˈمهدی مصطفویˈ در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوا، میانگین غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از دو نیم میکرون در هوای اراک امروز 52 میکروگرم بر متر مکعب بوده که فراتر از حد مجاز و نشان دهنده شرایط هشدار است.

وی استاندارد سنجش میزان ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون را 35 میکروگرم بر متر مکعب عنوان کرد.

این کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: بر اساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوا، میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر 10 میکرون نیز در روزجاری در هوای اراک 162 میکرو گرم بر متر مکعب بوده درحالیکه شاخص سنجش استاندارد آن 150 میکروگرم بر متر مکعب است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: علت افزایش میزان گرد و غبار در هوای اراک وزش باد و انتقال ذرات معلق از کانون های ریزگرد نمکی تالاب میقان است.

وی توضیح داد: روز گذشته نیز شاخص کیفیت دو آلاینده ذرات معلق 10 و دو و نیم میکرون درهوای اراک فراتر از حد استاندارد بود.

مصطفوی بیان کرد: با توجه به تاثیر نامطلوب ذرات معلق بر سلامت، به افراد سالمند، زنان باردار و بیماران با نقص ایمنی بدن توصیه می شود در طول روز از حضور در فضاهای باز شهری و اماکن پرتردد بپرهیزند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که دولت طرح جامع کاهش آلودگی هوا را برای آن تصویب کرده است.

30 درصد از آلودگی گرد و غبار در اراک منشاء داخلی دارد.

کلانشهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون 22 روز آلوده را سپری کرده که منشاء آلایندگی هوا در هفت روز این ایام ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون و در باقی روزها ذرات معلق با قطر 10 میکرون بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا