گوناگون

گزارش نشدن موردی قطعی از وبا در هرمزگان

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان هرمزگان گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد قطعی از وبا در استان هرمزگان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشچویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس، دکتر «رضا صفری» با اشاره به اینکه وبا یکی از بیماری‌های اسهالی است، گفت: نشانه‌های بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده‌ی بیماران ترشح می‌شود.

وی افزود: وبا در دو تا پنج درصد بیماران، اسهال شدید ایجاد می‌کند. اسهال شدید آبکی، استفراغ بدون احساس تهوع پیشین و عطش فراوان از علائم بیماری وبا هستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان هرمزگان با بیان اینکه این بیماری، ‌دل درد یا دل پیچه ندارد، در ادامه توصیه کرد در صورت وجود علائم فوق، فوراً باید به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه شود.

صفری خاطرنشان کرد: در بیماران مبتلا به وبا، اسهال آبکی با دفعات زیاد می‌تواند به کمبود آب و املاح بدن منجر شود و در صورتی که آب و املاح از دست رفته به سرعت جبران نشود، سبب مرگ بیمار می‌شود.

وی یادآور شد: استفاده از آب و غذای آلوده، مهم‌ترین راه ابتلا به این بیماری است. سبزیجات و میوه‌جات نشسته، یخی که از آب آلوده تهیه شده و شنا کردن در آب آلوده می‌تواند شخص را آلوده به میکروب وبا کند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های مرکزبهداشت استان هرمزگان ادامه داد: خوردن سبزی و میوه بدون شستشوی کامل،‌ مصرف یخ غیربهداشتی، نشستن دست‌ها پس از اجابت مزاج یا پیش از خوردن غذا و خوردن آب‌میوه غیربهداشتی از مواردی هستند که رعایت نکردن آنها موجب ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله وبا می‌شود.

صفری شستشوی میوه و سبزی را به طور بهداشتی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا دانست و گفت: ابتدا میوه و سبزیجات را بشوئید تا مواد زائد و گل و لای آنها برطرف شود. سپس در داخل یک ظرف پنج لیتر آب و 15 قطره مایع ظرفشویی ریخته و کاملاً حل کنید. مدت پنج دقیقه، میوه و سبزی را در این محلول بریزید و سپس آنها را با آب تمیز بشویید. استفاده از غذای پخته و کاملاً داغ شده و شست‌وشوی مناسب ظروف و لوازم مورد استفاده برای کنترل بیماری ضروریست.

وی توجه جدی به تهیه مواد خوراکی و آشامیدنی به صورت بهداشتی را خواستار شد و افزود: خودداری از خرید مواد غذایی خام یا پخته از دستفروش‌های دوره‌گرد از مهم‌ترین توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی و انگلی بشمار می‌رود، هنگام مسافرت حتی‌الامکان از بطری‌های آب پلمب شده و استاندارد استفاده شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های مرکزبهداشت استان هرمزگان شستشوی دست‌ها را بسیار ساده اما تأثیرگذاردر پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها دانست و توصیه کرد دست‌ها را با آب و صابون پس از اجابت مزاج(توالت رفتن) باید حتماً شست و استفاده از توالت‌های بهداشتی و ضدعفونی کردن توالت و محل‌های آلوده شده با مواد ضدعفونی‌کننده ضروریست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا