گوناگون

/گزارش/ وضعیت تولید گیاهان علوفه‌ای در آذربایجان شرقی

از جمله اهداف کشاورزی پایدار می توان به حفظ و حاصلخیزی خاک در دراز مدت، ایجاد و تقویت چرخه بیولوژیکی بین نظام‌های زراعی با بهره گیری از میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد.

از طرفی افزایش جمعیت و تقاضا برای تأمین گوشت، باعث شده دامداران فشار دام را روز مراتع و زمین‌های آیش روز به روز افزایش داده و ضمن تخریب اراضی سبب از بین رفتن مراتع شوند، همچنین تأمین غذا با کیفیت مناسب برای دام های اهلی که به منظور تأمین غذای مورد نیاز انسان ها نگهداری می شوند.

کشاورزان امروزه به جز تامین گیاهان مورد استفاده انسان، وظیفه تامین علوفه برای دامداری‌ها را نیز بر عهده دارند.

سالانه یک میلیون و 100 هزار تن علوفه در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تولید 906 هزار و 538 تن یونجه در سال جاری در استان دور از انتظار نیست.

ایوب ایرانی فام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: کشت یونجه در اراضی آبی و دیم استان صورت می گیرد.

وی از سطح زیرکشت یونجه در اراضی آبی استان گفت و تشریح کرد: 83 هزار و 647 هکتار از اراضی آبی استان به کشت یونجه اختصاص یافته است.

ایرانی فام ادامه داد: یونجه همچنین در 23 هزار و 356 هکتار از اراضی دیم استان کشت شده است.

وی با اشاره به سطح زیر کشت یونجه در استان افزود: 107 هزار و 3 هکتار از راضی استان به کشت یونجه اختصاص داده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: شهرستان های کلیبر، خدآفرین، مرند، مراغه و سراب از تولیدکنندگان برتر استان در تولید علوفه محسوب می شوند.

وی از میزان عملکرد یونجه در اراضی آبی و دیم گفت و افزود: کارشناسان تولید یونجه از اراضی آبی را 836 هزار و470 تن و از ارضی دیم 70 هزار و 68 تن اعلام نموده اند.

ایرانی فام ضمن بازگو کردن میزان عملکرد در هکتار یونجه در اراضی آبی و دیم تاکید کرد: عملکرد 10-9 تن یونجه در هکتار در اراضی آبی و 3 تن یونجه در هکتار در اراضی دیم برآورد شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تولید 160 هزار 241 تن اسپرس در آذربایجان شرقی برآورد شده است.

سعید سلیمانی افزود: اسپرس در 18 هزار و 507 هکتار از ارضی آبی و دیم استان کشت می شود.

وی تشریح کرد: عملکرد اسپرس را در اراضی آبی 157 هزار و 806 تن و در اراضی دیم دو هزار و 433 تن پیش بینی کرده اند.

سلیمانی از عملکرد در هکتار اسپرس در اراضی دیم و آبی گفت و ادامه داد: کارشناسان تولید 9 تن در هکتار اسپرس را در اراضی آبی و در اراضی دیم 5/2 تن در هکتار اسپرس را دور از انتظار نمی دانند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: علوفه به عنوان محصولی اصلی در الگوهای کشت جایگاه مناسبی دارد.

سلیمانی با اشاره به مهمترین مزیت گنجاندن گیاهان علوفه ای در برنامه های زراعی تاکید کرد: حذف آیش و گنجاندن گیاهان علوفه ای در برنامه های زراعی، حاصلخیزی خاک را در پی خواهد داشت.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اذعان داشت: تولید سالانه 121هزار و 500 تن ذرت علوفه ای را نیز باید از دیگر تولیدات گیاهان علوفه ای در استان قلمداد نماییم.

میر جواد تاج الدینی از سطح زیر کشت ذرت علوفه ای در استان گفت و افزود: ذرت علوفه ای در 2700 هکتار از راضی آبی استان تولید می شود.

وی تشریح کرد: علوفه حاصل از گیاهان علوفه ای علاوه بر مصرف کود سبز به صورت چَرای مستقیم، علوفه تَر، علوفه خشک و بذر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تاج الدینی از میزان علوفه وارداتی از سایر استان‌ها گفت و ادامه داد: 200 هزار تن علوفه مورد نیاز استان از استان های آذربایجان غربی، اردبیل و همدان وارد می‌شود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: افزایش سطح زیرکشت گیاهان علوفه ای در استان با در نظر گرفتن کم آبی و وضعیت دریاچه ارومیه امکانپذیر نیست.

وی از میزان عملکرد در هکتار ذرت علوفه ای گفت و افزود: تاج الدینی ضمن بازگو نمودن برنامه ریزی برای کشت گیاهان مقاوم به کم آبی تاکید کرد: تلاش بر این است که با اجرای روش های بهزراعی و شیوه های اصولی کشت، سطح کشت محصولات با مصرف فراوان آب کاهش یابد و کشت گیاهان مقاوم به کم آبی توسعه یابد.

بر اساس این گزارش، هر قدر سطح کشت و میزان محصول گیاهان علوفه ای افزایش یابد، توانایی کشاورزان برای نگاهداری دام های شیری و پرواری افزونتر و درنتیجه وضعیت معیشت آنها بهتر و مهم تر از همه بُنیه اقتصادی کشور تقویت خواهد شد.

با بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک، نفوذ پذیری خاک نسبت به آب افزایش می یابد و به دلیل تولید علوفه اضافی، زمینه مناسبی برای جلوگیری از تخریب مراتع فراهم می‌شود.

گزارش از خبرنگار ایسنای آذربایجان شرقی امیر مسعود طایفه سلطانخانی

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا