گوناگون

گسترش شهرها اجتناب ناپذیر است ، باید آینده نگر بود

81207072 5770980

به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ مجید خدابخش ، شامگاه چهارشنبه در نشست شهرداران استان اردبیل افزود:بسیاری از معضل و مشکل های شهری مانند ترافیک ، حمل و نقل ، جمع آوری زباله ، ساخت وسازهای بی رویه در خارج از محدوده های شهری و نظایر اینها ناشی از بی توجهی به موضوع آینده نگری در برنامه ریزی شهری می باشند.

وی بیان کرد: در سال های گذشته به موضوع توسعه و گسترش شهرها از لحاظ جمعیت و وسعت توجه جدی نشده و برنامه ریزی های لازم در این زمینه انجام نگرفته استو هم اکنون از این جهت با مشکل های بسیاری مواجه هستیم .

وی اظهارکرد: جمعیت شهری مانند پارس آباد اکنون در مقایسه با سال های آغازین انقلاب به دهها برابر افزایش یافته است و شهر اردبیل نیز به عنوان مرکز این استان از لحاظ جمعیت و وسعت به هیچ وجه قابل قیاس با سه دهه گذشته نیست.

وی یادآوری کرد که شهر اردبیل در دو سه دهه اخیر به اندازه ای گسترش افقی یافته که چند روستا که در آن زمان جاده های 10 تا 15 کیلومتری آنها را به مرکز این شهر متصل می ساخت اکنون در درون محدوده شهری اردبیل قرار گرفته اند.

استاندار اردبیل ادامه روند مهاجرت روستاییان به شهرها را نیز در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد : در سال های آغازین پیروزی انقلاب تصور بر این شد که مشکل روستاییان فقط نداشتن آب لوله کشی شده ، برق ،گاز ، تلفن و مانند اینهاست و اینکه اشتغال و ارزش افزوده در بخش کشاورزی برای ماندگاری روستاییان در زادگاهشان از همه مهمتر است مورد غفلت قرار گرفت.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود در پاسخ به طرح مشکل های گوناگون موجود در شهرداری ها خاطرنشان کرد: شهرداری های شهرهایی مانند اردبیل که از داشتن واحدهای تولید و کارخانه های عظیم با ارقام تولید و فروش هنگفت محروم می باشند همواره با مشکل کمبود اعتبار و درآمد مواجه بوده و در صورت ادامه این وضعیت همچنان با انواع مشکل ها مواجه خواهند بود.

او افزود : استانداری اردبیل تلاش دوچندانی را برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای طرح ها و پروژه های عظیم تولیدی و صنعتی شروع کرده است و بطور قطع برکات ناشی از موفقیت در این ارتباط در آینده نصیب شهرداری های این استان نیز خواهد شد.

وی از آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید فولاد در مشگین شهر با ظرفیت تولید سالانه 500 هزار تن در روزهای اخیر به عنوان نمونه ای یاد کرد که بطور حتم چهره این شهر را در آینده دگرگون خواهد کرد.

خدابخش ، همچنین با اشاره به تنوع وظایف و فعالیت ها در شهرداری ها گفت : شهرداران باید باتوجه به این ویژگی به رشته های مانند حقوق ، مالی و قوانین شهرداری ها مسلط باشند و در غیر این صورت در اداره امور شهرها دچار مشکل خواهند شد.

وی تصریح کرد : گاهی مشاهده می شود که شوراها بطور مستقیم با سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد مذاکره می شوند که این کار غیرقانونی است چراکه توافق با سرمایه گذاران ، وظیفه شهرداری ها است و شوراها فقط وظیفه تصویب پروژه ها را برعهده دارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری ها از جمله نهادهایی می باشند که هزینه شان از درآمدشان تامین می شود اضافه کرد: یافتن منابع کسب درآمد برای شهرداری ها هنر شهرداران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست تعدادی از شهرداران استان اردبیل مسئله ها ،مشکل ها و کاستی های حوزه فعالیت خودشان را مطرح و پیشنهادهایی را نیز در این زمینه ارایه دادند.

استان اردبیل دارای 24 شهر می باشد و اردبیل با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت و شش هزار و 500 هکتار وسعت مرکز این استان است.

592/530

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا