گوناگون

گسترش معاملات زیره سبز از طریق قراردادهای آتی در بورس کالا

81166855 5700534

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمدجواد رضایی با بیان آنکه روز یکشنبه معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالای ایران با حضور مقامات بورس کالای ایران و جهاد کشاورزی مشهد راه اندازی می شود، گفت: با راه اندازی تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران برای معاملات قراردادهای آتی زیره سبز در مشهد، کشاورزان و فعالان بازار این محصول می توانند به طور مستقیم با تقاضا کنندگان واقعی معامله کرده و از حداکثر منافع و سود بهره مند شوند.

وی افزود: بورس کالا در حقیقت با مکانیزم کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا، زمینه حضور عرضه کنندگان واقعی و تقاضا کنندگان واقعی را با حداکثر منافع در معاملات نهایی فراهم می کند؛ به طور طبیعی، این موضوع موجب کاهش و یا حذف حاشیه سود برای دلالان و حضور آنها را در این بازار کمرنگ می شود.

رضایی اضافه کرد: یکی از وظایف اصلی بورس های کالایی، ارایه کالاهای استاندارد براساس قیمت های به روز شده است؛ در حقیقت بورس کالا با مکانیزم هایی که دارد، مرغوبیت و کیفیت این محصول را تضمین می کند و محصول استاندارد شده از مجرای این بورس به دست خریداران می رسد. ابزار تضمین چنین استانداردهایی وجود انبارهای نگهداری و تحویل کالاها تحت نظارت بورس ها است.

وی افزود: فروشنده در این حالت دیگر مجبور نیست محصول خود را با قیمت پایین به دلالان بفروشد؛ بلکه از طریق بورس کالا محصول مورد نظر را در منطقی ترین قیمت به فروش می رساند و خریدار نیز مطمئن است که یک محصول استاندارد را با مناسب ترین قیمت دریافت کرده است. در واقع از آنجا که قراردادهای آتی کاملا برمبنای عرضه و تقاضا می باشد و از طرف دیگر فعالان بازار از سراسر کشور امکان دسترسی به این معاملات را دارند کشف نرخ صحیح تری در آن انجام می شود که همه فعالان بازار از این موضوع نفع خواهند برد.

سعید میرزائیان دیگر فعال بازار زیره سبز نیز با بیان اینکه زیره سبز به دلیل خاصیت نقدشوندگی بالا و عدم فساد پذیری، مورد مناسبی برای دادوستد در بورس کالای ایران است، گفت: بیشترین مصرف زیره سبز تولیدی کشور در زمینه دارویی است و اغلب این محصول به کشورهای خارجی صادر می شود و به طور قطع حضور این محصول در بورس کالای ایران موجب رونق بیشتر معاملات این محصول می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه داد و ستد مطمئن، منصفانه و شفاف زیره سبز یک ضرورت بوده است و مکانیزم بورس کالا و بسترهای معاملاتی آن این امکان را فراهم می کند، لذا معامله قراردادهای آتی زیره سبز در بورس می تواند نوید خوبی برای معاملات این محصول باشد.

میرزائیان تصریح کرد: معامله قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا زمینه حضور حداکثری فعالان و معامله گران داخلی و خارجی این محصول را فراهم می آورد که نتیجه این امر رونق دادوستد، کشف قیمت واقعی و تسهیل در معاملات خواهد بود.

این فعال بازار زیره سبز ادامه داد: همچنین صادرکنندگان محصول مورد نیاز برای صادرات را به راحتی و با قیمت واقعی دریافت کنند و نسبت به استانداردها و مرغوبیت محصول نیز اطمینان حاصل می گردد. اطمینان در نوع و مرغوبیت جنس و واقعی بودن قیمت ها و سلامت فعالان بازار از اموری است که از سوی بورس کالا تضمین می شود.

وی توضیح داد: حضور حداکثری فعالان بازار زیره سبز در معاملات بورس کالای ایران، رشد کشاورزی و پویایی گردش ورود و خروج کالا و داد و ستد این محصول را نتیجه می دهد، بنابراین صادرکنندگان می توانند به سهولت محصول خود را صادر و این چرخه به بهترین وجه کامل می شود.

میرزائیان معتقد است که با معامله قراردادهای آتی زیره سبز در بورس کالا، این محصول جایگاه شایسته ای در بازارهای بین المللی به دست خواهد آورد.

این فعال بازار زیره سبز در پایان گفت: هرچه حضور فعالان بازار زیره سبز بیشتر باشد، بازار پویاتر و موفق تری خواهیم داشت، وقتی فعالان بازار صحنه داد و ستد در بورس را مطمئن ارزیابی کنند و با شیوه های معاملاتی آشنا شوند، جذب بورس خواهند شد.

اقتصام(1)9141**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا