گوناگون

گسل‌های خوزستان غیرفعال‌اند

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با بیان این که تاکنون وقوع زلزله بالای 5 ریشتر در گسل‌های استان گزارش نشده است، گفت: گسل‌های موجود در خوزستان غیرفعال هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خوزستان، هاشم بالدی در حاشیه مانور زلزله و اسکان اضطراری که امروز در روستای دهکده در حمیدیه برگزار شد، اظهارکرد: بیشتر نقاط کشور روی گسل قرار دارند و به مناطق با زلزله بسیار بالا، بالا، متوسط و کم‌اهمیت درجه‌بندی شده‌اند که اهواز جزو شهرهایی با خطر نسبی زلزله کم‌اهمیت است.

وی ادامه‌داد: البته در خوزستان گسل‌هایی از دیرباز وجود داشت، یکی از این گسل‌ها که غیرفعال است از شمال استان شروع می‌شود و تا شرق خوزستان ادامه پیدا می‌کند که این مسیر، شهرهای اندیمشک، حسینه، مسجدسلیمان و باغملک را شامل می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در اهواز، مناطق منبع‌آب و حصیرآباد نیز روی گسل قرار دارند که این گسل غیرفعال و احتمال فعالیت آن بسیار ضعیف است.

بالدی با بیان این که تاکنون وقوع زلزله بالای 5 ریشتر در گسل‌های استان گزارش نشده است، افزود: گسلی که در شمال خوزستان واقع است، به گسل استان ایلام وصل می‌شود که پس از زلزله مورموری در استان ایلام، بر اساس گزارش‌های موسسه ژئوفیزیک، احتمال می‌دادیم، لرزشی در شمال استان نیز رخ دهد.

وی اظهارکرد: لرزه‌هایی که چندی پیش در استان خوزستان احساس شد، مربوط به زلزله ایلام در منطقه مورموری بوده که این منطقه فاصله کمی با مرز استان ما دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهارکرد: دلیل ایجاد این لرزش‌ها در استان خوزستان، وضعیت لایه‌های ضعیف خاک بوده است. هر چه لایه‌ها ضعیف‌تر باشند، جابه‌جایی گسل و لرزش زمین شدیدتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان نیز در حاشیه این مانور گفت: توانمندی لازم برای مقابله با حوادثی چون زلزله در استان وجود دارد اما نیاز به تجهیزات به روزتری در این زمینه داریم.

وی اظهارکرد: در کارگروه امداد و نجات به بررسی شرایط حضور نیروهای امدادی در بحران‌ها پرداخته می‌شود که یکی از بسترهای انجام این ارزیابی، برگزار مانورهای مختلف از جمله مانورهای ایمنی در برابر زلزله است.

خدادادی ادامه داد: در این مانورها توانمندی نیروهای امدادی و واحدهای فرابخشی و بین‌بخشی عوامل مرتبط با مدیریت بحران، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وجود یک مدیریت واحد در بحران‌ها، می‌تواند موجب انسجام‌بخشی نیروها و عملکرد خوب آنها در عملیات امداد و نجات شود. اگر هماهنگی‌ها و مدیریت لازم صورت نگیرد، بی‌شک به نتیجه مطلوب در حوزه امدادرسانی نخواهیم رسید.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: علاوه بر شناسایی نقاط قوت و ضعف نیروها در مانورها، ارایه کیفی خدماتی مانند خدمات پزشکی، روانشناختی، غذایی و لوازم مورد نیاز نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا