گوناگون

گلایه ساکنان مسکن مهر آشخانه از تداوم بی مهری/ ارمغان مدیران گذشته و اهمال مسئولان فعلی

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن مهر یکی از مهم ترین و پر سر و صداترین طرح های دولت های نهم و دهم بود؛ طرحی که بر اساس آن قرار بود با اعطای زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت، خانواده های کم درآمد صاحب خانه شوند.

اجرای این طرح با تبلیغات زیاد و استقبال چشمگیر مردم همراه بود اما پس از چندی ضعف ها و کاستی های ساختاری این طرح رخ عیان کرد و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور صدای همه را در آورد، در این گزارش قصد نداریم در مورد اثرات اجرای طرح مسکن مهر بر اقتصاد کشور صحبت کنیم بلکه می خواهیم پای صحبت ساکنان این واحدهای مسکونی در یکی از شهرستان های خراسان شمالی بنشینیم که هم از ضعف و اشتباه مدیران گذشته گلایه دارند و هم از اهمال مسئولان فعلی دلگیر هستند.

مسکن مهر آشخانه و چندین طبقه مشکل

طرح مسکن مهر در شهرستان مانه و سملقان در غرب خراسان شمالی در دو هزار و 300 واحد اجرا شده که از این تعداد 484 واحد آن در مجموعه سایت مسکن مهر شهر آشخانه مرکز این شهرستان واقع شده اند که در حال حاضر نیز غالب این واحدهای مسکونی تحویل متقاضیان شده است.

زمانی که ساکنان این واحدهای مسکونی با شور و شوق در منزل جدید خود ساکن شدند؛ بر مشکلات و کاستی های این مجموعه واقف بودند اما امید داشتند به مرور زمان این ضعف ها مرتفع شده و آنها بتوانند با استانداردهای حداقلی در این واحدهای مسکونی زندگی کنند.

در این مجموعه مشکلاتی نظیر بهداشت، کوچه های خاکی و کمبود خدمات زیرساختی و شهری از مهم ترین کاستی های مورد نظر مردم محسوب می شود، یکی از ساکنان مسکن مهر آشخانه در گفتگو با خبرنگار مهر، از بی مهری مسئولان شهرستان مانه و سملقان و شهر آشخانه نسبت به مسکن های مهر گلایه کرده و اظهار می کند: پس از پیگیری های فراوان برای برطرف شدن ضعف ها و کاستی های موجود در این سایت مسکن مهر، هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده ایم.

محمد فخرهاشمی می افزاید: در حالی که اکثر ساکنان مسکن مهر آشخانه از افراد کم درآمد هستند و با ثبت نام در این طرح آروز داشتند روزی همانند دیگران صاحب خانه و آشیانه شوند اما با تحویل گرفتن این واحدها، در واقع آب سردی بر روی آنها ریخته شد.

وی می گوید: متأسفانه پس از سکونت در این واحدها با کوهی از مشکلات روبرو شده ایم و رفع این مشکلات نیز از عهده ساکنان این واحدها به تنهایی بر نمی آید چرا که بسیاری از آنها ساختاری بوده و نیازمند ورود دستگاه های متولی است.

IMG17101801

فخرهاشمی اظهار می کند: در حالی که آب سطحی در این منطقه در فاصله کمی از سطح زمین قرار دارد؛ متأسفانه انبارهای فاضلاب در این مجموعه برای شش واحد مسکونی با عمق دو متر حفر شده و این موضوع مشکلات بهداشتی بزرگی برای ساکنان به وجود آورده است.

بیماری های پوستی کودکان نتیجه مشکلات بهداشتی در مسکن مهر

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر آشخانه نیز با تأیید مشکلات بهداشتی این مجموعه می گوید: برای رفع این مشکلات چندین بار به پیمانکار و بنیاد مسکن مراجعه کرده ایم اما با وجود این پیگیری ها اقدام مناسبی صورت نگرفت.

حسین شاددل می افزاید: پس از آن که اقدام مناسبی از سوی پیمانکار و بنیاد مسکن برای رفع مشکلات مسکن مهر آشخانه صورت نگرفت به ناچار به فرمانداری شهرستان مانه و سملقان مراجعه کردیم و پس از پیگیری های مکرر تعدادی از مسئولان شهرستانی و استانی با حضور در منطقه از نزدیک مشکلات این مجموعه را مشاهده کرده و برای رفع آنها قول مساعد دادند اما با وجود امیدوار شدن ساکنان این واحدها و چشم انتظاری چندین ماهه آنها، اقدام خاصی برای رفع مشکلات انجام نشد.

وی اضافه می کند: پس از چندی بار دیگر ساکنان این مجموعه به فرمانداری مراجعه کرده و با نماینده عالی دولت در این شهرستان دیدار کردند اما تنها جوابی که از فرماندار شنیدند این بود که نمی توانیم اقدام خاصی برای رفع این مشکلات انجام دهیم.

یکی از بانوان ساکن در مسکن مهر آشخانه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: پس از آن که آقایان چندین بار برای رفع مشکلات به مسئولان مراجعه کرده و جوابی نشنیدند؛ جمعی از بانوان ساکن در مسکن مهر به فرمانداری مراجعه کردیم اما هر بار وعده امروز و فردا دادند.

مهربانو وحدانی می افزاید: آخرین باری که برای رفع مشکلات مسکن مهر به فرمانداری مانه و سملقان مراجعه کردیم با تهدید گفتند که چرا هر روز در مقابل فرمانداری تجمع می کنید، اگر یک بار دیگر به فرمانداری مراجعه کنید با حراست هماهنگی می کنیم تا شما را جمع کند.

یک خانم دیگر ساکن مسکن مهر آشخانه نیز می گوید: معضل بهداشتی به اندازه ای در این مجموعه شایع و بغرنج است که اکنون فرزندم دچار مشکل پوستی شده و همه همسایه ها نگران فرزندان خردسال خود هستند که مبادا دچار بیماری پوستی شوند.

صنم محمدی اظهار می کند: ساکنان این مجموعه همواره به دنبال راهکاری برای رفع مشکلات واحدهای مسکونی مهر بودند و زمانی که از جانب مسئولان ناامید شدند علی رغم این که پیش تر مسئولان آنها را از ارتباط با رسانه ها و بیان مشکلات خود منع کرده و گفته بودند که نباید این وضعیت رسانه ای شود؛ اما آنها چاره ای جز مطرح کردن این معضلات در رسانه ها و امیدواری به بیداری و حساسیت مسئولان نداشتند.

مردم آورده نقدی خود را تکمیل نمی کنند

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مانه و سملقان که متولی اصلی مسکن مهر در این شهرستان به شمار می رود، در مورد مشکلات و گلایه های ساکنان واحدهای مسکونی مهر شهر آشخانه در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بخش اعظم گلایه های ساکنان سایت مسکن مهر آشخانه مربوط به فراهم نبودن خدمات شهری از قبیل کوچه های مناسب و دیگر زیرساخت ها است که آماده سازی این موارد در گرو مشارکت صاحبان این واحدها است.

سعید رئوفی اظهار می کند: در قرار داد احداث این واحدهای مسکونی بر اساس قیمت های سال 89 قرار بود متقاضی هر واحد مسکونی بابت هزینه های آماده سازی یک میلیون و 800 هزار تومان واریز کند که یک میلیون تومان از این مبلغ از محل تسهیلات تأمین شد و قرار بود 800 هزار تومان باقی مانده را نیز اعضا پرداخت کنند.

وی اضافه می کند: بنیاد مسکن با استفاده از مبالغ جمع آوری شده از محل تسهیلات اعطایی، اقدامات مهمی نظیر زیرسازی و آسفالت معابر اصلی سایت مسکن مهر آشخانه را انجام داد اما اجرای سایر موارد نیازمند تأمین آورده نقدی اعضا بود.

به گفته وی از سال 89 تاکنون ساکنان واحدهای مسکونی مهر آشخانه 800 هزار تومان آورده نقدی خود برای ارائه خدمات را واریز نکرده اند حال آن که اجرای این طرح های آماده سازی محیط در حال حاضر تقریبا به حدود سه برابر این مبلغ به ازای هر واحد مسکونی نیاز دارد.

IMG22400974

رئوفی تصریح می کند: با این وجود بنیاد مسکن مانه و سملقان در حال حاضر حدود 700 میلیون تومان هزینه منفی در این مجموعه به منظور آماده سازی کوچه ها و معابر انجام داده و از مالکان این واحدهای مسکونی نیز انتظار دارد حداقل نسبت به تأمین 800 هزار تومان آورده نقدی خود اقدام کنند تا این نهاد بتواند برخی از کاستی های موجود در این زمینه را مرتفع کند.

وی در مورد مشکلات بهداشتی موجود در سایت مسکن مهر آشخانه نیز با بیان این که بنیاد مسکن متولی مشکلات فاضلاب این مجموعه نیست، می گوید: با این وجود به منظور رفع این مشکل تاکنون چندین جلسه برگزار شده و در آخرین جلسه نیز مقرر شد تا شرکت آب و فاضلاب در این محدود دو چاه به عنوان گمانه حفر کند که این پروژه در حال حاضر آغاز شده و در حال اجرا است.

رئوفی اظهار می کند: افزون بر این مقرر شده تا به محض راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب شهر آشخانه اولین نقطه که به این تصفیه خانه متصل می شود؛ سایت مسکن مهر آشخانه باشد اما با این وجود این نهاد تلاش می کند پیش از راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب نیز نسبت به رفع این مشکل اقدام جدی انجام دهد.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان مانه و سملقان ارائه دیگر خدمات شهری مورد نیاز ساکنان سایت مسکن مهر آشخانه را وظیفه شهرداری می داند و می افزاید: علی رغم وجود برخی مشکلات در این زمینه؛ جلسات متعددی با شهرداری آشخانه برگزار شده تا شهرداری از محل دریافتی های ارائه پروانه ساخت به اراضی خصوصی اطراف سایت مسکن مهر، اقدام به آسفالت معابر و کوچه های این منطقه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا