گوناگون

یک سال و نیم چالش بر سر حفر یک چاه در سلفچگان/ بودجه و زمانی که تلف شد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه شورای شهرستان قم که عصر شنبه با حضور معاونان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در سالن جلسات فرمانداری قم تشکیل شد، مسئله آب در شهرهای تابعه به عنوان نخستین دستور جلسه مطرح شد.

محمد عندلیب معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم در این جلسه با بیان اینکه افرادی که نمی‌خواهند چاه حفر شود به ما اعلام کنند تا اینهمه زمان هدر ندهیم، گفت: شرکت آب و فاضلاب وظیفه تأمین آب ندارد. ما فقط آب را توزیع می‌کنیم، چه یک لیتر باشد و چه هزار لیتر. حالا اگر نمی‌خواهید توافق کنید، مشکلات بعدی هم به عهده خودتان است.

فرسوده بودن شبکه آب شهرهای تابعه، مشکل تأمین آب در این شهرها، تعویض کنتورهای خراب و فرسوده و … از جمله مشکلاتی بودند که اعضای شورای شهرستان قم در جلسه قبل در رابطه با مسئله آب در شهرهای تابعه مطرح کرده بودند.

در جلسه قبل شورای شهرستان مقرر شده بود شرکت آب و فاضلاب این مشکلات را پیگیری کرده و در راستای رفع آنها اقدام کند. پاسخ دادن به این سؤالات و صحبت درباره چند مسئله دیگر معاون مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم را به جلسه شورای شهرستان کشانده بود.

احمد نکونام گزارشی از اقدامات این شرکت در شهرهای تابعه استان قم ارائه داد و به مسئله تأمین آب که به معضلی برای این شهرها تبدیل شده اشاره کرد. پس از اتمام توضیحات نکونام، بختیاری که ریاست این جلسه را به عهده داشت اعتراض کرد که مسئله اصلی مورد سؤال نمایندگان شورا که حفر چاه در شهر سلفچگان است، در گزارش وی دیده نشد.

سلفچگان از جمله شهرهایی است که باید از خط انتقال آب سرشاخه‌های دز بهره‌مند می‌شد اما از سررسید وعده‌های مسئولان برای وارد شدن آب شیرین به آن بیش از یک سال گذشته است.

موضوع دیگری که چندی است سوژه اختلاف میان مردم سلفچگان و شرکت آب و فاضلاب شده، حفر یک چاه برای تأمین آب شرب این شهر است. آنطور که بخشدار سلفچگان می‌گوید، مردم نسبت به مکان‌یابی این چاه اعتراض دارند چرا که در نزدیکی آن قنات کشاورزان قرار دارد و مردم تصور می‌کنند برداشت آب از این چاه قنات‌هایشان را خشک خواهد کرد.

حسین محبوبی به مشکلات آب مردم در این بخش اشاره کرد و اینکه کشاورزی بخش عمده‌ای از آب را به خود اختصاص داده اما هیچ طراحی و برنامه‌ریزی برای هماهنگ کردن الگوی کشت در این بخش صورت نگرفته است.

وی گفت: فقط حرف می‌زنیم؛ می‌گوییم آب کم است؛ طرح آبخیزداری‌تان برای هدایت آب سطحی چیست؟ برای اصلاح کشاورزی چه کرده‌اید؟ برخی از روستاها طرح آبرسانی داشته و حتی بودجه هم تخصیص هم پیدا کرده است اما 10 سال است طرح اجرا نشده و معلوم نیست پول کجا رفته است.

محبوبی با اشاره به مشکلاتی که کم‌آبی در این بخش به وجود آورده اظهار داشت: در برخی از روستاها یک اتاقک در مرکز روستا ایجاد کرده و یک دوش آب گذاشته‌ایم تا نظافت مردم دچار مشکل نشود.

بخشدار سلفچگان با اشاره به مخالفت‌هایی که با حفر این چاه در سلفچگان شده افزود: چاه حتماً باید احداث شود چرا که معلوم نیست آب سرشاخه‌ها در آینده چه وضعیتی داشته باشد. با این حال آب با مسئله امنیت گره خورده و باید در تصمیم‌گیری به فکر رضایت مردم هم بود.

اعتماد مردم خدشه‌دار شده است

علی عبداللهی عضو شورای شهر سلفچگان هم با اشاره به اینکه اعتماد مردم به اجرای طرح‌های آبرسانی خدشه دار شده گفت: در گذشته هم چاه‌هایی حفر شده اما آب آن را به صنعت فروخته‌اند. این موجب شده مردم دیگر به حفر چاه‌های جدید اعتماد نکنند.

وی با اشاره به مکان‌هایی که اهالی منطقه برای حفر چاه پیشنهاد کرده‌اند ابراز داشت: آب منطقه‌ای با هیچ یک از این مکان‌ها موافقت نکرده است و این موضوع موجب به وجود آمدن عکس‌العمل نامطلوب از طرف مردم شده است.

عندلیب، معاون فنی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه اعتراض باید در چهارچوب قانون باشد، گفت: ما در این بخش از آب منطقه‌ای تقاضای چاه کردیم و محلی که معرفی شد، بهترین مکان برای حفر چاه بود.

وی ادامه داد: دوستان اگر نمی‌خواهند چاه حفر شود به ما اعلام کنند تا اینهمه زمان هدر ندهیم چرا که ما وظیفه تأمین آب نداریم.

اعتراضات کارشناسی نیست

نکونام هم با اشاره به برخوردهایی که از اهالی این منطقه در ارتباط با حفر این چاه دیده گفت: این اعتراض حتی یک اعتراض مدنی نبود. مطالبی مطرح شد که اصلاً دلم نمی‌خواهد به خاطر بیاورم. واقعیت این است که این مسائل ریشه اجتماعی و سیاسی داشت وگرنه دیدگاه کارشناسی این اعتراضات را قبول ندارد چرا که مشکلی برای قنات‌های مجاور این چاه به وجود نمی‌آید.

علی طالبی، معاون عمرانی فرماندار قم هم با اشاره به اینکه کارشناسی‌ها نقاط پیشنهاد شده برای حفر چاه توسط اهالی را تائید نمی‌کند ابراز داشت: تنها یک نقطه مورد تائید آب منطقه‌ای قرار گرفته که آن هم احتمال رسیدن به آب در آن ضعیف است. اگر آب و فاضلاب بودجه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته را صرف این کار کند و به آب نرسد، چه کسی می‌خواهد پاسخگو باشد؟

عبداللهی عضو شورای سلفچگان در پاسخ به این صحبت‌ها با اشاره به اینکه قنات 512 متر حریم قانونی دارد افزود: چرا باید حریم چاه‌های غیر قانونی رعایت شود اما قناتی که کشاورز به وسیله آن امرار معاش می‌کند، چنین حریمی نداشته باشد؟

معاون مدیرعامل آب و فاضلاب هم با بی منطق خواندن این صحبت‌ها گفت: همین حرف‌های بی منطق مردم را علیه حفر این چاه جری کرد. مردم به دهان ما و شما نگاه می‌کنند. نباید کاری کرد که بی اعتماد شوند.

در نهایت این جلسه هم مانند تمام جلسات این یک سال و نیم بدون نتیجه تمام و تصمیم‌گیری به جلسات بعدی با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی موکول شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا