گوناگون

یک مذاکره کننده ایرانی: رفع تحریم‌مورد اختلاف است/طرف مقابل بر اساس توهماتش مذاکره‌ می‌کند

یک مقام تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 گفت: مذاکرات نزدیک و فشرده‌یی در جریان بود وهیچ پیشرفت خاصی نداشتیم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، این مقام ایرانی که خواست نامی از وی برده نشود افزود: درهمه موضوعات اختلاف داشتیم.

او ادامه داد که مذاکرات ایران و 1+5 ادامه خواهد داشت و در خرداد‌ماه حداقل دو جلسه داریم و تاریخ آن هنوز قطعی نشده است.

وی گفت که بحث‌های جدی در موضوعات کلیدی‌تر انجام شد و این بحث‌ها کماکان ادامه خواهد داشت اما تا وقتی درباره این مسایل به نتیجه نرسیم نگارش متن توافق نهایی نمی‌تواند شروع شود.

این مقام ایرانی درباره اختلاف‌نظرها میان دو طرف اظهار کرد: خواسته‌های طرف مقابل از حد و مرز یک خواسته معقول که صرفا یک نگرانی باشد فراتر رفته است. نمی‌شود هر کسی به هر دلیل واهی ادعایی داشته باشد و از ما بخواهد که آن را رفع کنیم.

وی ادامه داد: چارچوبی در ذهن هر دو طرف است اما درباره محتوای چارچوب اختلاف‌نظر است.

او گفت: هنوز وارد نگارش متن توافق جامع نشده‌ایم.

این مقام ایرانی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده خاطرنشان کرد برگزار نشدن کنفرانس مطبوعاتی مشترک میان رییسان هیات‌های مذاکراتی ایران و 1+5 به معنای این بود که هیچ جمع‌بندی و پیشرفتی در مذاکرات نداشتیم.

وی درباره پیشنهاد طرف مقابل درباره لغو تحریم‌ها با تاکید بر این‌که هر توافقی باید شامل لغو تمام تحریم‌ها در پایان شود افزود: اما چگونگی این کار هنوز مورد بحث است و اختلاف‌نظرهایی درباره آن وجود دارد. تحریم‌ها به هم پیوسته است و اگر قرار باشد لغو شود همه با هم باید لغو شود.

این مذاکره کننده ایرانی تاکید کرد که هر جا خط قرمز نظام باشد جای سازش نخواهد بود.

این مقام ایرانی گفت که هیات ایرانی در این مذاکرات با قاطعیت ایستادگی کرده و خطوط قرمز ما از مذاکرات ژنو تاکنون برقرار است و برای تثبت حقوق هسته‌یی مردم هیچ سازشی صورت نمی‌گیرد. آن جا که که خطوط قرمز نباشد و تیم قدرت مانور داشته باشد بر اساس منافع کشور انعطاف لازم صورت می‌گیرد. ما مسلما در برابر هر گونه زیاد‌ه خواهی ایستادگی می‌کنیم. یکی از دلایلی که در این دور مذاکرات پیشرفت خاصی صورت نگرفت زیاده‌خواهی طرف مقابل بود.

او گفت: ما تصور می‌کنیم طرف مقابل بر اساس توهماتش مذاکره‌ می‌کند نه واقعیات در صحنه و تا وقتی این دیدگا‌ه‌ها اصلاح نشود امکان رسیدن به تفاهم بسیار مشکل خواهد بود؛ البته ما ناامید نیستیم و اگر واقع‌بینی و حسن نیت باشد و طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد حتما امکان ادامه پیشرفت وجود دارد .

این مقام ایرانی نزدیک به تیم مذاکره‌کننده اظهار کرد :هیچ مساله غیر قابل حلی که نتوان برای آن راهی یافت وجود ندارد. اگر خواسته اصلی آن‌ها ایجاد اطمینان نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی است آمادگی داریم همه نگرانی‌ها را از طریق یک راه‌حل معقول حل و فصل کنیم؛ اما اجازه نمی‌دهیم کسی به بهانه رفع نگرانی اهداف دیگری را دنبال کند.

وی گفت: تقریبا درباره همه موضوعات مورد بحث در مذاکرات اختلاف نظر وجود دارد؛ در برخی موضوعات اختلاف‌ها جدی‌تر و عمیق‌تر است و خواسته‌های طرف مقابل از حد و مرز یک خواسته معقول فراتر می‌رود و این اصلا برای ما قابل پذیرش نیست.

این مقام ایرانی درباره تفاوت دیدگاه اشتون و وندی شرمن، نماینده آمریکا در 1+5 با بیان‌ این‌که طبیعی است بین اعضای 1+5 در همه موضوعات دیدگاه واحدی وجود ندارد، اظهار کرد: ما انتظار داریم با گروهی صحبت کنیم که نظرات واحد داشته باشند.

او درباره برگزار نشدن کنفرانس خبری مشترک اشتون و ظریف در پایان مذاکرات تاکید کرد که برگزار نشدن کنفرانس خبری به خاطر اختلاف‌ها نیست بلکه چون پیشرفتی حاصل نشده است نخواستند صحبت کنند. چون هیچ جمع‌بندی خاصی نداشتیم لزومی هم به برگزاری کنفرانس خبری دیده نشد.

وی گفت که در این دور از مذاکرات به نقطه‌ شروع نگارش توافق‌نامه جامع نرسیدیم.

این مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: این‌که تحریم‌ها در چه فاصله زمانی و به چه ترتیب و شکلی برداشته شود یکی از موضوعاتی است که درباره آن کماکان اختلاف نظر وجود دارد. ما فکر می‌کنیم که نمی‌توان تحریم‌ها را به تحریم‌های مختلف تقسیم کرد و جداگانه درباره رفع آن‌ها تصمیم گرفت. اگر قرار باشد رفع شود همه با هم باید رفع شوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا