گوناگون

یک مسوول: آب رودخانه طرقبه برای تامین آب آشامیدنی مردم مشهد بهره برداری می شود

81135363 5645959

به گزارش ایرنا، ˈعلیرضا طاهریˈ روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران حول محور پروژه استحکام بخشی بند (سد) گلستان طرقبه، اظهار داشت: سد دوستی به دلیل محدودیت هایی که کشور افغانستان در حق آبه ایران ایجاد کرده است در آینده جوابگوی نیاز مردم مشهد به لحاظ تامین آب آشامیدنی نیست.

وی بیان کرد: در صورت احساس کمبود در منابع تامین آب مشهد از رودخانه طرقبه که حجم سالانه آب آن 20 میلیون مترمکعب است و در پشت بند گلستان ذخیره می شود برای این منظور بهره می گیریم.

وی با اشاره به روند اجرای پروژه استحکام بخشی سد گلستان با همکاری معاونت فنی و عمران آستان قدس رضوی، گفت: انجام مطالعات مرحله اول و دوم استحکام بخشی بند گلستان توسط شرکت آب منطقه خراسان رضوی قبل از سال 88 با نظارت کلی وزارت نیرو به تصویب رسید.

وی افزود: با توافقات انجام شده بین دو نهاد متولی اجرای استحکام بخشی بند گلستان، 85 درصد بازسازی این سد به عهده شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و 15 درصد نیز بر عهده آستان قدس رضوی به دلیل موقوفاتی بودن محل قرار گرفتن بند، گذاشته شد.

وی اظهار داشت: به علت محدودیت های شدید اعتباری شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، استحکام بخشی بند گلستان از سوی این نهاد متوقف شد و آستان قدس رضوی در اواخر سال 91 به تکمیل اجرای پروژه مبادرت ورزید که اکنون به کمک یکی از شرکتهای پیمانکار بیش از 90 درصد پروژه را اجرا کرده است.

وی بندهای قدیمی را هویت ایران اسلامی عنوان کرد و افزود: هزار سال پیش نیاکان ما به نحوه چگونگی ساخت بند و جمع آوری آب اطلاع کامل داشتند و علم خود را به سایر جهان منتقل کردند.

وی افزود: نحوه ساخت این بندها به گونه ای بوده که سالها بدون تخریب، آب لازم را برای تامین نیاز مردم جمع آوری کرده است که بند گلستان نمونه ای از بندهای تاریخی با قدمت 500 ساله است.

معاون شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با بیان اینکه بند گلستان در دوره تیموریان ساخته شد و تنها یکبار آن هم در دهه 50 مورد بازسازی قرار گرفت، افزود: وظیفه داریم با احیا و مرمت این بند ( سد) ، دانش نیاکانمان را به نسل آینده منتقل کنیم.

7489/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا