گوناگون

یک مسوول معماری اصفهان: طومار شیخ بهایی ثبت جهانی شود

81135512 5646180

به گزارش ایرنا، ˈجمال الدین صمصام شریعت ˈ شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار در اصفهان اظهار کرد: یکی از شاهکارهای به جا مانده از شیخ بهایی این طومار است.

وی با اشاره به سوء استفاده برخی از افراد برای بهره وری اقتصادی و برهم زدن این نظم در تقسیم آب افزود: برخی به دنبال تحریک مردم دو استان و ایجاد نفاق بین آنها هستند.

وی از دولت خواست تا برای اصلاح تصمیمات اشتباه دولت قبل در این زمینه اقدام کند و از گرفتن تصمیمات عجولانه و بدون پشتوانه کارشناسی بر حذر باشد.

رییس انجمن صنفی کارفرمایان مهندسین معمار اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود سه هزار معمار پروانه دار در این استان مشغول فعالیت هستند.

صمصام شریعت با بیان اینکه این صنف از افراد فارغ التحصیل رشته های معماری که موفق به دریافت پروانه نشده اند نیز ثبت نام می کند، افزود: با اضافه کردن این افراد جمعیت این صنف در استان به چهار هزار نفر خواهد رسید.

سوم اردیبهشت سالروز تولد بهاءالدین محمدعاملی مشهور به شیخ بهایی ˈروز معمارˈ و همچنینˈ روز اصفهانˈ نامگذاری شده است.

از سوم تا 9 اردیبهشت ماه هفته نکوداشت شهر اصفهان است.

بهاءالدین محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی(زاده هشتم اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبک و متوفای هشتم شهریور سال یکهزار خورشیدی در اصفهان)حکیم، فقیه،عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ در دانش های فلسفه، منطق، هیات و ریاضیات تبحر داشت.

حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در زمینه سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی و هنر و فیزیک بر جای مانده است.

به پاس خدمات وی به علم ستاره شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ را به نام او سال «نجوم و شیخ بهایی» نامگذاری کرد.

پ/7135/607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا