گوناگون

‌آغاز مهاجرت پرندگان ‌به کرمانشاه

یک جانورشناس، زمان کلی مهاجرت پرندگان به کرمانشاه را اواخر شهریور تا آبان عنوان کرد و گفت: البته برخی از پرندگان مهاجر از شهریور ماه و یا حتی زودتر مهاجرت خود را آغاز می‌کنند و به سمت کرمانشاه می‌آیند.

پرفسور نصرالله رستگار پویانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با اشاره به سرد شدن هوا و نزدیک شدن زمان کوچ پرندگان، اظهار کرد: هر ساله با آغاز فصل سرما شاهد مهاجرت گونه‌های متعددی از پرندگان به کرمانشاه هستیم.

وی انواع اردک سانان، غازسانان، لک لک سانان، درناسانان و… را از جمله پرندگانی دانست که به کرمانشاه مهاجرت می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، این پرندگان از شمال اروپا، روسیه و… به کرمانشاه می‌آیند و در برخی مناطق از جمله دریاچه قره‌سو، تالاب‌ها و رودخانه ها ساکن می‌شوند.

رستگار مدت زمان ماندگاری این پرندگان در کرمانشاه را بسته به دمای هوا و نوع گونه آنها متفاوت دانست و تاکید کرد: برخی از پرندگان از جمله گنجشک سانان بهار و تابستان به کرمانشاه می‌آیند، جوجه ریزی می‌کنند و آخر تابستان می‌روند.

این جانورشناس برجسته کشور از مردم خواست از شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند و آنها را به حال خود رها کنند.

رستگار با بیان اینکه مردم نباید پرندگان مهاجر را وادار به تغییر رفتار کنند و برای آنها مزاحمت ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: این پرندگان نیاز به دانه پاشی ندارند، مگر در شرایط سخت و بحرانی.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا