گوناگون

‌انجمن طراحان فرش خراسان شمالی تشکیل می‌شود

عامل توسعه خوشه فرش دستباف خراسان شمالی از تشکیل انجمن طراحان فرش استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی‌، رضا تازیکی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای خراسان شمالی‌، این استان در طراحی فرش مشکل بسیاری دارد و به همین منظور برای پرورش طراحان بومی،‌ انجمن طراحان فرش خراسان شمالی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: برای نخستین بار به منظور‌توسعه خوشه فرش دستباف و ارتقای معلومات مدیران دست اندرکار، از ابتدای تشکیل خوشه فرش استان تاکنون 20 دوره آموزشی از جمله آموزش رنگرزی دراین استان برگزار شده است.

تازیکی با بیان این که تولید فرش دستبافت ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد، گفت: در صورت رونق دوباره این صنعت در استان، فرش دستبافت می‌تواند اشتغال فراوانی را برای مردم به همراه آورد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی‌ نیز افزود: با بررسی‌های به عمل آمده و تحلیل زنجیره ارزش صنعت فرش دستباف خراسان شمالی، یکی از نقاط ضعف صنعت فرش استان عدم اصالت نقش فرش خراسان شمالی و الگوبرداری از طرح ونقش و فرش تبریز، کاشان و… شناسایی شد که مانع توسعه بازار فرش اصیل با برند خراسان شمالی می‌شود.

محمد علی یوسفی ادامه داد: در همین راستا شرکت شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی خوشه صنعتی فرش دستبافت در راستای رفع این مشکل، طرح پژوهشی “هویت یابی فرش دستبافت خراسان شمالی” با یکی از اساتید شهیر و نامدار کشور آقای امید بنام را انجام داد.

وی یادآور شد: پس از انجام این طرح و شناسایی المان‌های خراسان شمالی و در راستای حفظ هویت هنر فرش دستباف استان 12 طرح و نقش فرش بر اساس نقوش و شاخصه‌های خراسان شمالی در سه رنگ ارائه شد.

یوسفی با تاکید بر تجارت فرش مطابق با سلیقه مصرف کنندگان خارجی بیان کرد: مهمترین بحث در خصوص فرش استان‌، بحث صادرات فرش است که طراحی نقش فرش خراسان شمالی با توجه به این امر انجام شده است. وی خاطر‌نشان کرد‌: تاکنون برای توانمند سازی خوشه فرش استان اقدامات مهمی انجام شده است و با هویت دادن به طرح و نقش فرش این خطه‌، فرش خراسان شمالی در داخل و خارج از کشور مطرح می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اولین فرش بافته شده با طرح منحصر به فرد خراسان شمالی به موزه آستان قدس رضوی اهدا می‌شود.

محقق‌ طرح هویت یابی فرش خراسان شمالی نیز گفت‌: طرح‌ها و نقوش فرش یک منطقه بازتابی از طبیعت، اقلیم، طرز تفکر، اعتقادات، اسطوره‌های موسیقی و شیوه زندگی و افکار مردم یک منطقه است که به تصویر کشیده می‌شود.

امید بنام افزود‌: تمام این قومیت‌ها در زیر سقف خانه‌ای به نام خراسان شمالی زندگی می‌کنند و هر کدام صنعت قالی و سنت‌های خاص خود را دارند. نباید این اشتباه را تکرار کرد که برای هر قوم یک نقش و طرح جدید دید بلکه باید کار ویژه ای کرد که زیبایی نقوش همه قوم‌ها به زیبایی این کار ویژه بیفزاید.

وی حمایت مسئولین استان را لازمه تسریع روند هویت دادن به فرش استان دانست و ادامه داد: طبیعت زیبا و تنوع گونه‌های گیاهی در خراسان شمالی قابلیت منحصر به فردی است که با مطالعات میدانی انجام شده توانستیم در طراحی نقوش فرش از آن استفاده کنیم. در واقع ما مواد اولیه تولید می‌کنیم و آن را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم و بافندگان و طراحان استان باید در گسترش این طرح و نقش‌ها همت کنند.

رئیس سازمان صنعت‌، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز هویت دادن به فرش استان را ارزشمند دانست و گفت‌: استفاده از تجربیات بافندگان استانی در تطبیق نقش با واقعیت‌های طبیعی و فرهنگی استان بسیار موثر است.

یحیی نیکدل با اشاره به توانمندی بالفعل استان خراسان شمالی در بافت انواع نقشه فرش افزود: حدود 20 تا 22 هزار بافنده فرش در خراسان شمالی است که به صورت دستمزدی کار می‌کنند و اکثرا با مشکلات مالی و معیشتی بسیاری مواجهند که لازم است به این مشکلات توجه جدی شود.

علیرضا صحراگرد مدیرعامل بانک مهر امام رضا(ع) خراسان شمالی گفت‌: این بانک آمادگی دارد تا از سرمایه‌گذاران در بخش فرش و بافندگان‌، با ارائه وام‌هایی با شرایط ویژه حمایت مالی کند.

مجید پورعیسی معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان شمالی دستور ایجاد کارگروهی جهت جذب منابع تفاهم شده بانک مهر امام رضا(ع) و شرکت شهرک‌های صنعتی استان درخصوص فرش و اعلام نتیجه نهایی تا 2 ماه آینده را داد.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا